Foto: Bildbanken ikon

Biologisk mångfald

Ett smakprov på vart vi är på väg, biologisk mångfald.

Klimat & biologisk mångfald på kyrkogårdar i Ljungby pastorat

Världen står inför en dubbel kris – både vad gäller ett förändrat klimat och den accelererande förlusten av biologisk mångfald. Dessa två kriser är tätt sammanlänkande och påverkar varandra, både direkt och indirekt. Vi kan inte lösa klimatkrisen utan att hantera förlusten av biologisk mångfald och den kan vi inte hejda utan att adressera klimatkrisen.[1] Naturens ekosystem bygger på ett samspel mellan olika arter där den biologiska mångfalden är av yttersta betydelse. Vi kan inte säkert veta vilka konsekvenser som kan komma av att en art försvinner men förmodligen förödande sådana. För att ge naturen en chans till återhämtning har vi på kyrkogårdsförvaltningen nu en otrolig chans till att göra våra kyrkogårdar till prunkande och livfulla oaser. De intensivt skötta gräsmattorna skulle kunna förvandlas till blommande marker för en mer naturvänlig och varierad miljö. Blommande träd och buskar kan ge djur och insekter både mat och skydd samtidigt som de renar luften och binder koldioxid. Inslag av vatten på kyrkogården är rekreativt och harmoniskt för oss människor men även svalkande och törstsläckande för insekter och djur.

Exotiska inslag och härlig grönska.
Foto: Josefine Pettersson

Att öka den biologiska mångfalden med en rik och varierad grönska behöver däremot inte motstrida kyrkogårdens traditionella uttryck, tvärtom kan utseendet fortfarande vara ordnat och välskött. Inte minst eftersom att det är omtanken och bidragandet till en bättre livsmiljö som ligger till grund. Att till exempel plantera perenner istället för sommarblommor vid graven är inte bara en klimatsmart och enkelt åtgärd, kulturellt sätt var det förr i tiden vanligt att plantera långlivade och vackra perenner från sina trädgårdar invid gravstenarna.

Vi vill värna om kyrkogårdarnas kulturmiljö samt arbeta för att upprätthålla en biologisk mångfald och arbeta för en hållbar miljö i allra största mån. Därför vill vi implementera arbete med naturbaserade lösningar i den utsträckning vi förmår. Naturbaserade lösningar är multifunktionella och kostnadseffektiva åtgärder för att hantera olika samhällsutmaningar genom att skydda, utveckla eller skapa ekosystem samtidigt som biologisk mångfald och mänskligt välbefinnande främjas. Det kan tillexempel handla om att bevara, restaurera eller skapa ekosystem och förvalta samt nyttja dessa på ett hållbart sätt. Så vi tänker enkelt och lätt för att göra rätt, för vi vet att vi måste.

Biologisk mångfald, biosfär = allt biologiskt liv som finns på jorden.

Bernt Fridh
Kyrkogårdschef