Foto: Alexander Teglbjærg

KONFA

Detta är dags att anmäla sig till Konfa.

Du som är född 2010 är välkommen till att delta i konfirmations- undervisning i Svenska kyrkan, oavsett om du är döpt eller ej.

Foto: Alexander Teglbjærg
Foto: A S Magnusson

Konfirmationstiden är som ett äventyr in i dina innersta tankar och ger dig en möjlighet att få diskutera och samtala kring de livsfrågor som du och dina kompisar har  och sätta dem i relation till kristen tro. Vem är jag? Vad ska jag göra med mitt liv? Ta chansen och fundera över sådant som är viktigt i livet – nutid och framtid, kärlek och vänskap, glädje och sorg, Gud och Jesus.

Konfirmation för ungdomar i behov av särskilt stöd

Vi tror på allas rätt till Guds tro. Därför erbjuder vi även konfirmation för ungdomar i behov av särskilt stöd.

Konfirmeras som vuxen

Möjlighet finns att konfirmeras som vuxen.

NÄR HÄNDER DET?
Det år du fyller 14 bjuder Svenska kyrkan in till konfirmation. En inbjudan går ut till alla ungdomar som är medlemmar i Svenska kyrkan.

VAD ÄR KONFIRMATION?

Konfirmation handlar om tro, hopp och kärlek. Ordet konfirmation betyder bekräftelse – i Svenska kyrkan är konfirmationen en bekräftelse på dopet, att få säga ja till att fortsätta fundera kring livets stora frågor, att fortsätta äventyret i trons värld. Är du inte döpt kan du döpas under konfirmationstiden.

VAD GÖR VI?
Allt mellan himmel och jord! Kollar upp vem den där Jesus är, åker på läger, träffar nya kompisar, tar reda på poängen med att vara döpt, deltar i gudstjänster och lär oss lite om Svenska kyrkan.

Konfirmandtiden avslutas med en konfirmationsgudstjänst. Då får du tillfälle att visa din familj vad du och dina kompisar upptäckt. Hur din konfirmandgrupp visar det kan utformas på många olika sätt – det kan till exempel ske genom genom drama, musik eller film.

VARFÖR KONFIRMERAS?
Det är bra att känna till vad kristen tro är för något och hur det är i kyrkan. Du får vara med i en grupp där du kommer att lära känna nya kompisar. Att tillsammans med kompisar vara på läger ger en härlig gemenskap. Kanske kan konfirmandtiden hjälpa dig att hitta meningen med livet och vägen till Gud.