Foto: Ljungby pastorat

Med Jesus genom kris och katastrof

Du klarar 3 veckor utan bröd, 3 dagar utan vatten, 3 minuter utan att syra pumpas i blodet, men bara 3 sekunder utan hopp. I tiden av prövning har människor historiskt sätt sökt tröst och vägledning från olika källor, och för många har tron på Jesus varig en stadig stödpelare. Människor finner styrka och hopp genom sin tro och hoppet är det sista som lämnar oss.

Jesus är en symbol för hopp, kärlek och tröst. Hans liv och läror är en inspiration till miljontals människor världen över. Jesus räddade oss från synd och lidande. När kriser och katastrofer drabbar samhällen och individer kan tron på Jesus fungera som en stabil punkt i det stormiga havet av rädsla och osäkerhet. Bibliska verser ger tröst och uppmanar oss att överlämna våra bördor till Gud och lita på hans vägledning och beskydd. I Matteus 11:28-30 står det: "Kom till mig, alla ni som är trötta och tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat, så ska ni finna vila för era själar. För mitt ok är milt och min börda är lätt."

Under kris är bönen en trygghet, en tröst och en styrka. Vetskapen om att Jesus vandrar vid din sida ger oss kraft. Genom att be om Guds nåd och vägledning närmar vi oss honom och vår tillit till Guds plan förnyas, även när situationen är svår. Gemensam bön är också viktig, diskussioner om hur vi ska navigera genom kriser med Jesus vid vår sida. Att be för varandra skapar en trygghet som är väldigt värdefull, älska din nästa. Att visa kärlek och medkänsla gentemot andra är att göra som Jesus. Genom att göra gott för andra upplever många att en uppfyllelse av Jesu uppmaning att älska sin nästa som sig själv. Vill du ha förberedda grannar, förbered dig själv, men viktigast är en förberedd själ inför mötet med Gud.

Kom till mig, alla ni som är trötta och tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat, så ska ni finna vila för era själar. För mitt ok är milt och min börda är lätt.

Matteus 11:28-30

Tron på Jesus eliminerar inte kriser eller katastrofer. Människor upplever fortfarande smärta, förlust och lidande, men tron utgör en källa till hopp och tröst mitt i prövningar, och den ger oss styrka att fortsätta framåt även när vägen är svår. Jesus är Herre, var inte rädd.

Jesus sade: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.” Joh 11:25-26. Men Jesus sa också annat om våra centrala behov. När man talar om kris är vatten en av de första saker en människa behöver. Jesus sa: “Jag är livets vatten.” och: “drick mitt blod, ta emot min ande.”. Jesus är vårt syre.

Att ha Jesus är ett motgift mot rädslan. "Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden." Kol 3:1-2.