Kyrkoval 2021

Kyrkovalet 2021 är avslutat. Se resultatet för Ljungskile församling här!

Kyrkovalet 19 september 2021 är avslutat!

Se resultatet för Ljungskile församling här.

TACK till alla som planerat och arbetat med kyrkovalet!

Tre olika val

Kyrkofullmäktige
Kyrkofullmäktige i Ljungskile församling väljer kyrkoråd (församlingens styrelse) och beslutar om hur församlingen ska använda medlemsavgiften. Kyrkofullmäktige beslutar också om antal anställda, underhåll av kyrkor och församlingshem, samt inriktningen på verksamheten. I Ljungskile församling ställer tre nomineringsgrupper upp detta kyrkoval: Frimodig kyrka, Socialdemokraterna och Öppen kyrka. Läs mer om vad nomineringsgrupperna vill på kommande sidor.

Stiftsfullmäktige
Stiftsfullmäktige väljer stiftsstyrelse. Stiftets uppgift är att stödja arbetet i församlingarna.

Kyrkomötet
Kyrkomötet är Svenska kyrkans ”riksdag” och väljer kyrkostyrelsen, som leder verksamheten på riksnivå. Kyrkomötet beslutar bland annat om hur Svenska kyrkans lära ska tolkas idag. Kyrkostyrelsen ansvarar genom kyrkokansliet för gemensamma frågor kring Svenska kyrkan.

www.svenskakyrkan.se/kyrkoval