Kyrkogårdsförvaltningen

I Ljungskile församling har vi fem kyrkogårdar: Ljungs, Forshälla, Resteröds, Grinneröds och Djurhults kapells kyrkogård

Omsorg om biologisk mångfald på kyrkogårdar, i församlingsskog och på Forshälla äng

Kyrkogården är en viktig plats för biologisk mångfald eftersom den i stort sett har sett likadan ut under mycket lång tid, med gamla träd, kallmurar och en luftig miljö. Vi kan se mycket lav på träd och buskar vilket är tecken på ren luft. Vi har också många insektsvänliga växter, som blommande buskage, perenner och örter i gräs och äng. Komposthögar som ligger på samma plats i många år är också gynnsamma för bla skalbaggar. Rishögar i en skogssluttning nära kyrkogården blir en faunadepå som blir alltmer artrik med tiden. Ett insektshotell blir en bra start som utökas med fågelholkar. I kyrktornen kan de fridlysta fladdermössen trivas och det har vi sett spår av i Grinneröd och Forshälla kyrka, så där är det släckt under natten då de är aktiva. I församlingsskogen i Hova, Forshälla kommer vi ställa om skogen till ett kontinuitetsskogsbruk, vilket innebär att vårt mål är en skog som alltid är trädbeväxt och innehåller en arter som är naturliga för platsen. Vatten är också något som gynnar artrikedom och en förstudie är gjord på en halvnaturlig bäck med två mindre dammar som skulle passa i sänkan på Forshälla äng. I december skickas ansökan in till Länsstyrelsen om att få anlägga den.

Gravrätt

För dig som är gravrättsinnehavare

Stöd, hjälp och uppmuntran

Miljövänligare gravskötsel