Bild från altaret i gudstjänstlokalen i Taizé
Lyssna

Mässa i Taizéton & Reflexmässa

Varannan tisdagskväll firar vi en enkel, meditativ mässa i Hemgården

Välkommen till våra meditativa och enkla mässor i Hemgården (församlingshemmet i Ljungskile). Varannan vecka möts vi för att omväxlande fira Mässa i Taizé-ton eller Reflexmässa.

Tid: 18.30

17 september - Reflexmässa

1 oktober - Mässa i Taizé-ton

15 oktober - Reflexmässa

29 oktober - Mässa i Taizé-ton

12 november - Reflexmässa

26 november - Mässa i Taizé-ton

10 december - Reflexmässa

* * * * * *

LITE OM TAIZÉ

Taizé är en liten by i hjärtat av den franska landsbygden och har blivit en betydelsefull plats för unga kristna. Varje vecka kommer tusentals ungdomar och unga vuxna från hela världen till gemenskapen. Gudstjänster firas tre gånger dagligen med bön, meditation och sång. Dagtid ägnas åt grupparbete medan kvällarna fylls av spel, lek och samvaro.

Flera av de meditativa Taizésångerna är älskade och finns i  vår  svenska psalmbok, t ex 778 I min Gud har jag funnit styrka, 777 Tacka Herren, ty han är god, 773 Känn ingen oro.

* * * * *

”Att sjunga sin bön är ett av de främsta uttryckssätten för den som söker Gud. Sångerna från Taizé är korta melodier som sjungs länge, om och om igen, vilket understryker bönens meditativa karaktär. Sången talar till oss på ett lättfattligt sätt, utan många ord. Sången gör oss öppna för att lyssna till Gud. Alla kan delta aktivt i den gemensamma bönen genom att sjunga med.

Sångerna är också ett stöd för vars och ens personliga bön. Undan för undan hjälper de den bedjande till inre samling och frid. De följer en under arbete, samtal och vila, och de binder samman bön och vardagsliv. De låter en tyst bön dröja kvar i vårt undermedvetna, längst in i vårt hjärta.”

(texten är hämtad från Taizé´s hemsida)

Magnus Nordström

Komminister, Svenska kyrkan, Ljungskile församling