Ung ledare

Gå ledarutbildningen för att göra dig redo för att ta ett ledaruppdrag i församlingen. Häng på och lär dig mer om dig själv, Gud och ledarskap.

Vill du bli eller fortsätta vara ung ledare?

Som ung ledare får du vara med i konfirmandarbetet som lite extra stöd för de nya konfirmanderna och där är du en viktig del i det arbetet. Du får träna dig i att ta ansvar och leda, att lyssna och finnas till för dina kompisar, att samarbeta och att var en del i ett team.

För att kunna fortsätta vara ung ledare år efter år behöver man fortsätta med ett nytt steg för varje nytt konfirmandår tills man gjort alla 3 steg och då är färdigutbildad och kan fortsätta vara ledare år efter år. Genom att utbilda sig kan man också åka med på våra unga-ledar-resor.

Utöver utbildningarna som nämns nedan förväntas man praktisera genom att vara ledare i en konfirmand eller barngrupp, vara med på hållbarhetsfestival, trettondagsfest, påskdagsfest och i ett par gudstjänster under året.

Allt startar för steg 1-3 genom en gemensam ledar-kickoff på Sparreviken den 27-29 september där vi kommer ha ett härligt läger och planera året som kommer. Mer info kommer till anmälda men sista anmälningsdatum är den 20 augusti till det lägret.

STEG 1
Se bifogad affisch för all info.

Vi börjar med drop-in-fika 18.00-18.30, därefter mässa med övriga som kommer 18.30-19.00 och sedan dra vi igång ledarutbildningen 1 timma 19.30-20.30. 21.00 avslutas kvällen.

STEG 2+3

Du som genomgått steg 1 bjuds in att gå steg 2 i Svenska kyrkans ungas regi med ungdomar från andra församlingar. Utbildningen bjuder församlingen på då vi vill satsa på er ungdomar. Däremot finns det avbokningsregler för helgerna och följer man inte dem kan man bli skyldig att betala avbokningskostnaden.

Fredag-söndag 29 nov-1 dec åker ni på läger till Helsjön. Där kommer ni får lära känna varandra och andra ungdomar från andra församlingar, lära er hur man leder andakter och lekar och mycket mer. Mer info kommer till anmälda.
Fredag-söndag 24-26 jan åker ni på läger igen. Där kommer ni få fortsätta lära er om ledarskap och fokus är att bli fullfjädrade ledare.

Ljungskile församling ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter. För information om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, se www.svenskakyrkan.se/ljungskile/personuppgiftsbehandling

Karl-Oskar Löfgren

Församlingspedagog, Svenska kyrkan, Ljungskile församling

Magnus Nordström

Komminister, Svenska kyrkan, Ljungskile församling

Unga ledarnas handbok

Här finns tips när du som ung ledare ska leda andakt, värderingsövning eller lek.