Snart blommar det på våra kyrkogårdar igen

Nyhet Publicerad

Solnedgång är färgtemat för årets vår- och sommarblommor på kyrkogårdarna. Först ut, så snart utomhustemperaturen tillåter, är prydnadsplanteringar med vårblommor som penséer och gyllenlack i gula, ljust orange och röda toner.

- I juni planterar vi gravblommor på de gravar som kyrkan sköter om, och nya sommarblommor i prydnadsplanteringarna. På gravarna har vi genomgående begonior, förutom i Los och Hamra där vi ska planera vackra tagetes och sommarnejlikor, berättar Malin Hiller, grönyteansvarig i Ljusnans pastorat.

Till en kostnad av 450–575 kronor per år erbjuder Ljusnans pastorat gravskötsel. Då ingår vårstädning, plantering av sommarblommor, klippning av gräs, kantputs runt gravplatsen och plantering av ljung på hösten. Om gravstenen börjar luta på grund av sättningar i marken ingår även riktning av gravstenen i priset.

- Vi behöver få in beställningar av gravskötsel senast 30 april. Då kan vi garantera en grav i ordnat och värdigt skick. Enklast är det att ringa och beställa på 0651-76 80 60, säger Sara Svärd Sandkvist, kanslist med fokus på gravfrågor.

Så långt det går köper Ljusnans pastorat både vårblommor och sommarblommor från lokala handlare i Ljusdal eller Hälsingland.

Läs mer om gravskötsel HÄR.