En kvinna sitter med sin hund på en bänk vid vattnet.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Söndag 24 september: Tema Döden och livet

Nyhet Publicerad

Varje söndag i kyrkoåret har ett tema. Söndag den 24 september är sextonde söndagen efter trefaldighet och har temat Döden och livet. På söndag är du välkommen på Kyrksöndag i Ljusdals kyrka, musikandakt i Hamra och Färila kyrkor och gudstjänst i EFS-kyrkan i Järvsö. Hoppas vi ses.

Gudstjänster söndag 24 september

Tema: En tro som håller - över dödens gräns. Föredrag av författaren Inger Waern om möten med änglar som kommer till vår hjälp. Förstärkt fika. Präst: Magnus Boäng. Musiker: Anneli Aspengren Sköld. Sång av ensemble Angelicus.

Sommarens sista ros - vi omfamnar hösten i ord och toner. Sång av Qvintetten. Musiker: Peter Subäck, Ann-Christin Svedman och Eva Jernqvist. Fika efter musikandakten.

Präst: Magnus Boäng. Musiker: Anneli Aspengren Sköld.

Till varje söndag i kyrkoåret hör bibeltexter som handlar om livet och mänskliga känslor som glädje, sorg, tvivel, förtvivlan och hopp. Kyrkoårets texter kan därför hjälpa oss att fundera över våra egna liv.

HÄR kan du läsa bibeltexterna för söndagen och för hela kyrkoåret.

HÄR kan du läsa Tankar inför helgen – präster funderar utifrån kommande söndags texter.

Mer om söndagarnas teman

De olika söndagarnas tema i kyrkoåret lyfter fram händelser i Jesu liv. Händelserna kretsar kring julen och påsken, som var och en har en förberedelsetid och en efterfirningstid. Söndagarna efter trettondedag jul avslutar julen och Kristi himmelsfärd och pingsten är påsktidens slutpunkt. Utöver detta finns övriga helgdagar som bland annat lyfter fram helgon, martyrer och apostlar.