Begravning

Känn ingen oro, tro på Gud och tro på mig.
Joh 14:1

Ibland säger vi att döden är en del av livet och så är det. Ändå är det svårt att förbereda sig på de känslor som drabbar oss när någon närstående dör. Dessutom uppkommer vanligtvis ett antal praktiska frågor i samband med dödsfall som behöver lösas.

Församlingens präster och diakoner är vana vid att samtala med sörjande om allt som hör till sorg, död och begravning. Du behöver inte ha bråttom med alla beslut, det finns tid att i lugn och ro tänka efter hur du vill ha det.

Det vanligaste när någon dör är att kontakta en begravningsbyrå men det går också bra att själv ta kontakt med församlingen där den döde bodde när han eller hon dog.

När du bokat begravning tar prästen kontakt med dig så snart som möjligt. Tillsammans går ni igenom begravningsordningen och du har möjlighet att sätta en personliga prägel genom val av psalmer och musik. I Lomma församling vill vi uppmuntra den levande musiken. Vi har anställda proffsmusiker som spelar det mesta och som oftast kan möta de önskemål som inkommer. Inspelad musik kan dock förekomma vid speciella önskemål.

För dig som önskar finns fortsatt stöd i sorgen när du mist någon nära. Kontakta oss för information om ”leva vidare-grupper” eller för enskilt samtal med präst eller diakon.

Lomma församlings bårtäcke

Läs mer om begravning på Svenska kyrkans gemensamma webbsida.