Foto: Shutterstock

Finsktalande präst

Ludvika församling söker en finsktalande präst, 100%

Ludvika församling – en församling i utveckling söker finsktalande präst 100%

Ludvika är centrum i det som kallas Västerbergslagen och erbjuder vacker natur med möjligheter till fritidsaktiviteter i skog och mark. Ludvika församling utgör i stort sett den centrala delen av Ludvika kommun. Här finns två kyrkor med församlingshem och församlingen ligger också utmed den historiska pilgrimsleden – Romboleden. Ludvika är en småstad men har ändå drag av en större stad med ett brett utbud av olika jobb på arbetsmarknaden för medsökande, här finns Hitachi Energy, (tidigare ABB) som är ett världsledande globalt företag inom energiteknik. Det har till följd att människor från olika delar av världen flyttar till Ludvika för att arbeta, det är alltså en ort där människor från många nationer och kulturer möts.
   I detta sammanhang finns vi i Ludvika församling i nära samarbete med samhälle och näringsliv. Ludvika församling är synliga i samhället i en mängd olika sammanhang, sjukhuskyrka, café, butik, familjerådgivning mm. I arbetslaget som totalt består av 45 helårsanställda finns bland annat 4 präster, 3 diakoner och 3 musiker som du kommer arbeta nära.
   I det finskspråkiga arbetet arbetar vi med stöd av stiftet mot församlingar i Södra Dalarna som bedriver finskspråkig verksamhet, gudstjänster och kyrkliga handlingar bland annat i Ludvika, Gränge – Säfsnäs, Bärke, St. Tuna – Torsång och Hedemora församlingar. Du kommer ha din bas och ditt arbetsrum i Lillkyrkan i Ludvika församling där det också finns en sverigefinsk diakon. Kyrkoherden kommer att vara din chef. Vi ser gärna att du samarbetar med den svenskspråkiga församlingen när det är möjligt. Några gånger per år kan det också bli aktuellt att hålla en svensk gudstjänst eller kyrklig handling.

Kvalifikationer
• Du ska vara prästvigd i någon luthersk – evangelisk kyrka eller en kyrka vi har samarbetsavtal med.
• Du gillar att leda gudstjänster och kyrkliga handlingar framförallt i finsktalande sammanhang i församlingar i södra Dalarna.
• Du har god social kompetens och en vilja att finnas med på kyrkkaffe och gemenskapsträffar när det är möjligt.
• Vid behov vara själavårdsresurs.
• Samarbeta med den svenska församlingen framförallt i Ludvika.
• Körkort B krävs och behövs i tjänsten
•Tvåspråkighet både svenska och finska är meriterande.

Tjänsten är en tillsvidaretjänst (provanställning eller visstid som syftar till en tillsvidareanställning kan vid behov komma att tillämpas)

Tillträde enligt överenskommelse.

För mer information kontakta:
Kyrkoherde Simon Johansson, telefon: 0240 - 66 90 24

Diakon Hannu Mikkonen: telefon: 0240 – 66 90 54 (arbetar udda veckor)

Stiftsadjunkt Manne Mali: 021 – 17 85 08

Vid intresse ta kontakt med oss.
Intervjuer sker löpande efter inkomna ansökningar.

Ansökan skickas till:
ludvika.forsamling@svenskakyrkan.se