Foto: A Rajala

Olika gravskick

Minneslund
Ett anonymt gravskick

En minneslund är en plats där det begravs kremerade askor efter avlidna. I de flesta minneslundar grävs askorna ned i gräsmattan. Ett anonymt gravskick betyder att det inte finns någon gravsten, plakett eller liknande med namnet på den avlidne. När kremeringen skett läggs askan i en kartong i väntan på gravsättningen.

När det sedan är dags att gravsätta askan så gör kyrkogårdens vaktmästare detta och som anhörig får man inte vara med eller får veta exakt vart den avlidne är begravd. När gravsättningen har skett skickar kyrkogårdsförvaltningen hem ett minneskort till den anhöriga med information om datum.

Blommor och ljus får man enbart sätta på anvisade platser. Skötsel utförs av personal på kyrkogården.

Askgravlund
Plakett med namn på den avlidne

En askgravlund eller asklund påminner om en minneslund. Det innebär att det är flertalet askor som begravs på samma område.

Skillnaden är att en plakett med namn, födelse- och dödsår sätts upp på en gemensam plats och alltså inte exakt där askan blivit begravd. Plaketten är något man får betala för och kostnaden debiteras dödsboet eller beställaren.
Skötseln utförs av personal på kyrkogården.

När det sedan är dags att gravsätta askan så gör kyrkogårdens vaktmästare detta och som anhörig får man inte vara med eller få veta exakt var i gräsytan den avlidne är begravd. Även vid gravsättning i askgravlund får anhörig ett minneskort efter gravsättning.
I likhet med minneslunden är det inte helt fritt att sätta ljus och blommor utan de sätts på anvisade platser.
(finns på Gamla Kyrkogården vid Ludvika Ulrika kyrka och tas i drift sommar 2022)

Askgravplats
En egen plats med namnplatta

Askgravplats är en egen grav av mindre mått, med plats för 2 askor. Här får man givetvis vara med vid gravsättningen. Då personalen på kyrkogården handhar skötseln upplåtes gravarna med begränsad gravrätt med en gravrättstid på 25 år. Det finns bestämmelser för hur mycket utsmyckning man som anhörig får sätta kring dessa gravar, plantering är inte tillåten, detta för att underlätta skötsel och ett propert och enhetligt intryck.
Askan gravsätts ofta i urna även om lokala skillnader kan förekomma, alla gravarna på askgravplatsens kvarter ser likadana ut. Platsen markeras med en namnplatta i brons. Skötselkostnad i 25 år och tillverkning av namnplatta betalas av dödsboet eller beställaren. Vid gravsättning nr 2 tillverkas en ny namnplatta med bådas namn.

Urngrav
En traditionell grav av mindre mått

Urngrav är precis som det låter en gravplats för urna, då urnor inte tar upp lika stort utrymme som kistor brukar dessa gravar var mer kvadratiskt utformade. Oftast upplåtes en urngravplats för 9 urnor.
Gravstenen har friare utformning även om det ofta finns vissa bestämmelser för olika kvarter på kyrkogården. Innan tillverkning av gravsten skickas en ansökan in. De anhöriga bestämmer fritt vilken utsmyckning de önskar ha då få bestämmelser eller begränsningar finns för blommor, ljus m.m. Givetvis får de anhöriga delta vid gravsättningen.
Om de anhöriga önskar att kyrkogårdens personal ska ta hand om skötseln så får man i så fall betala en summa för detta.
Om man inte tar hand om graven under en tid och låter ogräs och sly ta över, så kan graven återtas p.g.a. vanvård.

Kistgrav
En traditionell grav för kista

Kistgrav är den traditionella graven, vi har jordfäst i oändlig tid men samtidigt fanns inte så många andra alternativ förr i tiden. Jordbegravning är alltså att begrava hela kistan i en grav, kistgrav.
För utformningen av gravstenen finns vissa bestämmelser för olika kvarter på kyrkogården. Innan tillverkning av gravsten skickas en ansökan in. De anhöriga bestämmer fritt vilken utsmyckning de önskar ha då få bestämmelser eller begränsningar finns för blommor, ljus, planteringar m.m. Givetvis får de anhöriga delta vid gravsättningen eftersom den ofta är en del av själva begravningen.
Önskar man att kyrkogårdens personal ska ta hand om skötseln så får man  betala en summa för detta.
Om man inte tar hand om graven under lång tid och låter ogräs och sly ta över, så kan graven återtas p.g.a. vanvård.