När livet utmanar - samtalsgrupp för unga

Att stärka den existentiella hälsan och förmågan att tro på och ta vara på livet - det är målet för den mycket uppskattade samtalsgruppen När livet utmanar, som startar på nytt hösten 2024. Camilla Rönnbäck, pedagog och Hans Bennebrant, diakon, leder samtalen, där unga mellan cirka 15 och 25 år är välkomna att delta.

Vi möts vid sju tillfällen och delar med oss av det vi vill berätta, om det som känns bra och det som känns svårt.
Tillsammans provar vi olika sätt att hantera livets utmaningar. Vi lovar varandra att allt som sägs i gruppen stannar där.
Anmäl dig till: camilla.ronnback@svenskakyrkan.se
Ingen kostnad.

Samtalsgruppen arrangeras av Skolkyrkan i Luleå i samarbete med Sensus.
Ledare är Camilla Rönnbäck, pedagog och Hans Bennebrandt, diakon.

Här kan du läsa något om vad tidigare deltagare i samtalsgruppen tyckt om att vara med:

”Jag lärde mig att det inte är skamsligt att må dåligt eftersom det är en av de mänskligaste sakerna som finns och något som alla går igenom någon gång.”

Tyckte det var jätteavslappnande och tryggt! Ni gav intressanta övningar, ställde många öppna frågar och gav tiden för reflektion. Man fick alltid mycket förståelse och empati från er ☺️och en trevlig avslutning med halsbandet också ❤️

”Jag skulle definitivt rekommendera en sån grupp, jag tyckte det var mycket givande. Gruppen gav ett utrymme att reflektera över, och samtala om, saker som man inte annars pratar om. Det blev som ett andningshål i vardagen. Gruppen gav utrymme att reflektera över livet och min relation till Gud, något som jag tar med mig framöver. En möjlighet att växa.”

”Så jag tycker och tyckte att samtalsgruppen var jätte bra. Att bara få samlas en gång i veckan och reflektera över olika delar av ens liv förgyllde verkligen tillvaron. Jag tyckte tar det var jätte bra planerat av dig och Karin varje gång och ”övningarna” eller vad man nu ska kalla det passade alltid med vad vi pratade om. Det kändes verkligen som en trygg mötesplats där alla var mycket snälla och förstående. Jag tog kanske inte med mig jätte mycket men för mig så handlade det mer om att hitta ett lugn vilket jag kände att jag fick när vi hade samtalsgruppen. Tyckte också att vi hade ett väldigt mysigt avslut med sång och att göra armband som ska representera det bra sakerna i våra liv (jag har fortfarande kvar mitt ⭐️). Kändes verkligen som rätt sätt att avsluta samtalsgruppen på. Jag skulle starkt rekommendera den till alla som kanske letar efter en trygg plats eller bara vill testa på. 😁”

”Det var trevligt att få kristet umgänge, bra med människor/ledarskap som hjälpte en att sätta lite perspektiv på livet och tiden mellan möterna. Glad att fått delta.”