Vid fikatältet på Kyrkogårdsdagen.
Foto: Camilla Rönnbäck

Välbesökt kyrkogårdsdag

Publicerad

En solig torsdagseftermiddag i slutet av maj bjöd begravningsverksamheten i Luleå domkyrkoförsamling in till kyrkogårdsdag, på Örnäskyrkogården och innerstadens kyrkogård. - Det blev en fantastisk dag med besöksrekord och väldigt många goda samtal, konstaterar kyrkogårdschef Fredrik Lundberg.

Kyrkogårdsdagen är ett årligen återkommande arrangemang den tid på året då det börjar bli dags att göra i ordning på gravarna, ta bort vinterdekorationer och göra fint. ”Torsdag före morsdag” är en minnesregel. Personal från begravningsverksamheten finns på plats på kyrkogårdsdagen och tillhandahåller planteringsjord, hjälper till med plantering och svarar på frågor om gravrätter, gravskötsel, med mera - och vattnet kopplas på för säsongen.

Tillfälle till samtal

Men dagen handlar inte bara om praktiska saker. Lika viktigt är att det ges många tillfällen till samtal. Diakoner, präster, pedagoger från Skolkyrkan, med flera, är tillsammans med kyrkogårdspersonalen engagerade i att möta församlingsbor som söker sig till kyrkogården denna dag.

Kyrkogårdsvandring

I år bjöds det på fika vid kyrkogårdsexpeditionen på Örnäskyrkogården och vid ekonomibyggnaden på Innerstadens kyrkogård. På Innerstadens kyrkogård kunde man även gå en kyrkogårdsvandring förbi historiska gravar och få en visning av Korsets kapell och gamla krematoriet.

Domprosten hjälper till i serveringen.
Domprost Charlott Rehnman mötte församlingsbor och hjälpte till med kaffeserveringen på kyrkogårdsdagen. Foto: Camilla Rönnbäck
Vid fikatältet på Kyrkogårdsdagen.
På kyrkogårdsdagen kunde man ställa frågor, fika, samtala – och bara vara i det fina vädret. Foto: Camilla Rönnbäck