Lyssna

Personuppgifter vid dop

Läs mer om hur Luleå domkyrkoförsamling gör med personuppgifter i samband med en människa döps.

Vilka personuppgifter behandlas och varför?

1. Inför dopet: Bokning & förberedelser

När någon bokar en tid för dop av sig själv eller sitt barn, godkänner denna att församlingen behandlar dopkandidatens namn och personnummer, samt eventuella vårdnadshavares kontaktuppgifter och civilstatus. Vi får uppgifterna från den som bokar samt i vissa fall även från folkbokföringen.

Om den som ska döpas är ett barn, behöver vi även ta reda på eventuell annan vårdnadshavares kontaktuppgifter och civilstatus - eftersom dopet bara får genomföras om samtliga vårdnadshavare godkänner det. Vi får dessa uppgifter från folkbokföringen.

Vi behandlar dessa uppgifter för att kunna administrera och genomföra dopet inklusive kyrkobokföringen som är den del av det (läs mer nedan). Den lagliga grunden för hanteringen är avtal.

2. Efter dopet: Kyrkobokföring

När någon döpts ska dopprästen meddela detta så att det förs in i kyrkobokföringen. Ofta sker det genom att prästen skriver på en dopblankett. Om det gäller ett barndop, står även vårdnadshavares namn, personnummer samt kontaktuppgifter med på blanketten. Personuppgifterna kommer från den döpta eller vårdnadshavarna och kompletteras i vissa fall från folkbokföringen.

Församlingen arkiverar blanketten i 20 år, om den är fullständigt ifylld. Informationen sparas i Kyrkobokföringen som Svenska kyrkans nationella nivå Kyrkokansliet tillsammans med församlingen ansvarar för.

Personuppgifterna sparas för medlemsadministration och för framtida forskningsbehov, enligt Lag (1998:1591) om Svenska kyrkan §12.

Läs mer om hur och varför personuppgifter behandlas i Kyrkobokföringen på Svenska kyrkans nationella sida.

Hur länge sparas personuppgifterna?

Personuppgifterna gallras efter 18 månader, med undantag för dopblanketten som arkiveras i minst 20 år samt uppgifterna i kyrkobokföringen (se ovan). En del präster sparar även en kopia på dopblanketten, som hjälp för minnet i det fortsatta arbetet.

Vilka andra får del av personuppgifterna?

Uppgifterna behandlas i församlingens bokningssystem Aveny och därmed delas de med IT-leverantören Eniac Data AB. IT-systemet är anpassat till Dataskyddsförordningen, genom bland annat begränsade behörigheter och automatisk gallring.

Om den som döps bor i en annan församling kommer vi att dela uppgifterna med den församlingen. 

Personuppgifter sparas även i kyrkobokföringen som Svenska kyrkans nationella nivå ansvarar (läs mer ovan). Om någon begär ut handlingar med personuppgifter enligt den inomkyrkliga offentlighetsprincipen, kan vi vara skyldiga att lämna ut dem (läs mer nedan). 

Övergripande information

OFFENTLIGHETSPRINCIP OCH ARKIVERING

I Svenska kyrkan finns en inomkyrklig offentlighetsprincip och välordnade arkiv som räknas som en del av Sveriges nationella kulturarv. Lag (1998:1591) om Svenska kyrkan §10-12 slår fast att det ska vara på det sättet och syftet är att var och en ska ha rätt att ta del av Svenska kyrkans handlingar samt att möta behov av information för rättskipning, förvaltning och forskning.

Personuppgifter som vi samlar in arkiveras i vissa fall. Vi kan också vara skyldiga att lämna ut dem ifall någon begär ut dem enligt den inomkyrkliga offentlighetsprincipen. Detta gäller naturligtvis inte sekretessbelagda uppgifter.

Läs mer om den inomkyrkliga offentlighetsprincipen och arkivlagen i Svenska kyrkan här

DINA RÄTTIGHETER

Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att utan kostnad få ett utdrag av de av dina personuppgifter som vi behandlar samt information om hur vi behandlar dem (under förutsättning att du kan visa din identitet).

Du har även rätt att begära rättelse, radering, begränsning av användningen, flyttning eller komplettering av de av dina personuppgifter som vi behandlar. Du har också rätt att dra tillbaka ett samtycke, om du tidigare samtyckt till att vi behandlar dina personuppgifter på ett visst sätt men ångrar dig.

Om du anser att vår behandling av dina personuppgifter är olaglig eller inte sker på ett korrekt sätt har du en rätt att inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.