Vitklädda ungdomar
Foto: Alex Giacomini/IKON

Vad betyder det att bli döpt?

Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud.

Dopgudstjänsten är en glädjens och livets fest. Den som döps lyfts fram inför Gud som ger oss livet och som vill dela vår glädje över det.

I alla åldrar

Man kan bli döpt när som helst i livet, till exempel under konfirmationstiden.

Välkommen till livet

När ett litet barn döps har dopet ofta en stark karaktär av välkommen-till-livet-fest. Kanske är det första gången som släkt och vänner samlas kring den lilla nya människan. I dopgudstjänsten tackar vi Gud för det nya livet vi fått att glädjas över och ta hand om.

Blir medlem i Svenska kyrkan

Dopet betyder att bli upptagen i kyrkan. Sedan 1996 föds ingen längre in i kyrkan utan man blir med genom ett aktivt val - föräldrarnas eller sitt eget. När man döps blir man medlem i Svenska kyrkan och i den församling man bor i. Att döpas är att bli medlem i en stor världsvid familj som består av alla döpta runt om på vår jord.

Dopnamnet

Dopet är Guds personliga kallelse till oss att få bli hans barn. Därför är namnet viktigt. Dopnamnet är alla våra förnamn och de nämns vid minst två tillfällen i dopgudstjänsten.

Vattnet

Dopet är att få del av det Jesus har gjort för oss. I dopets renande vatten dör den gamla människan för att sedan uppstå till det eviga livet.