Lill Lindström-Lundgren, representant för Sveriges kristna råd, delade ut Fairtrade-diplomet till Luleå domkyrkoförsamling. Arbetsledaren Mona Eriksson och domprost Charlott Rehnman tog emot det.

Vi är en kyrka för Fairtrade!

Söndag 26 februari 2017 blev Luleå domkyrkoförsamling diplomerad som Kyrka för Fairtrade.

Diplomet Kyrka för Fairtrade ges till församlingar som:

• Använder Fairtrade-märkt kaffe, te och andra produkter i sin verksamhet.
  • Sprider kunskap om rättvisefrågor och möjligheterna att påverka som konsument.
  • Skapar opinion för rättvis handel och är med i kampanjer och utåtriktade aktiviteter.

Diplomeringen firades i Luleå domkyrka, vid gudstjänsten söndag 26 februari 2017 och efteråt var det kyrkkaffe med hembakade Fairtrade-kakor i Diakonins Hus, samt visning av filmen ”The true Cost”, en dokumentär om klädindustrins baksida. På eftermiddagen var det sedan en konsert i domkyrkan med gosskören.

Luleå domkyrkoförsamling säljer Fairtrade-produkter på följande ställen:

• Församlingsexpeditionen, Kyrkogatan 7C
  • Örnäsgården
  • Hertsökyrkan
  • Mjölkuddskyrkan

Lill Lindström-Lundgren, representant för Sveriges kristna råd, delade ut Fairtrade-diplom till Luleå domkyrkoförsamling. Arbetsledaren Mona Eriksson och domprost Charlott Rehnman tog emot.

Foto: Karin Johansson