Foto: Magnus Aronson /Ikon

Vifta inte bort det

När du känner hur psalmerna rör vid ditt inre, vifta då inte bort det som enbart en tillfällig känslostämning, utan se det för vad det förmodligen är - ett möte med den uppståndne Kristus!


”Vad ljus över griften! Han lever, o fröjd! Fullkomnad är skriften, o salighets höjd” (Svps 146:1)
Äntligen står påsken för dörren och vi får ännu en gång sjunga de ljuvliga påskpsalmerna och lyssna till budskapet om den uppståndne Jesus och hans seger över synd och död.
Den ovan citerade psalmen är min personliga favoritpsalm under påsktiden. Det är något med melodin och texten som rör vid mitt hjärta och får mig att jublande vilja sjunga med och prisa Gud för uppståndelsens glädje och välsignelse. Så har det varit allt ifrån barndomen och jag har många gånger funderat på vad det är som gör att den berör mig så starkt, liksom många andra psalmer. Jag tror att det handlar om att de på ett andligt sätt förmedlar ett möte med den uppståndne Jesus Kristus själv. Fysiskt sett, sitter Jesus på Faderns högra sida och vi väntar på hans återkomst i härlighet, men andligen finns han redan här och möter oss i det kristna budskapet och inte så sällan genom våra vackra psalmer.
Så min vän, när du känner hur psalmerna rör vid ditt inre, vifta då inte bort det som enbart en tillfällig känslostämning, utan se det för vad det förmodligen är - ett möte med den uppståndne Kristus!

Vad har du för favoritpsalm under påsktiden? Du får gärna höra av dig till någon av oss präster och musiker och lyfta fram önskemål!  Kanske kommer just den psalmen då att sjungas vid någon av våra många gudstjänster och mässor.
Glad påsk på Er Alla och God bless!
/
Tomas Lång, domkyrkokaplan