Biskopsskruden med samiska inslag

Biskopsskruden med samiska inslag tillverkades av textilkonstnären Britta Marakatt-Labba och överlämnades 2014. Den innehåller bland annat naturmaterial som skinn och renhorn.

Den samiska biskopsskruden överlämnades till dåvarande biskop Hans Stiglund i september 2014. Den är designad och tillverkad av den prisade textilkonstnären Britta Marakatt-Labba. Vid överlämnandet berättade hon att hon gärna arbetar med just naturmaterial.

– Materialkännedom är A och O, det tar lång tid att komma fram till vilka material man ska använda. Jag gillar naturmaterial som silke och blandar gärna många olika silkessorter. Den här gången har jag till exempel använt fyra olika sorters silke, sa hon.

Det var första gången som hon blandat silke med skinn, och till skruden användes både vitt skinn och garvat skinn som ett av hennes syskon garvat åt henne. Spännet i renhorn gjordes av en systerson.

Årstider i symbolik

Skruden består av mycket symbolik. Skinnet står för båten, som har en viktig roll i Bibeln, med korset över uppståndelsen som en prick i mitten.

– På skölden kan man se de olika årstiderna och hur snön blir till bäckar, som sedan brusar samman till en fors med bubblor av silver och guld, berättar Britta.

Läs hela reportaget från överlämnandet nedan.

Ny biskopsskrud med samiska inslag

Under måndagen överlämnades den nya biskopsskruden, som med samiska naturmaterial som skinn och renhorn har designats och tillverkats av textilkonstnären Britta Marakatt-Labba.

Tre biskopar i liturgisk kläder.

Biskopens kläder

Biskoparna i Svenska kyrkan har särskilda kläder – lila skjorta och ett guldkors i kedja runt halsen. Vid gudstjänster har de också mitra, kräkla och biskopskåpa. Här kan du se plaggen och läsa mer om hur de används och vad de symboliserar.

Detalj av en medeltida bokdyna tillverkad av lin och ull.

Kyrkans textila historia

Från klostrens tillverkning under medeltiden till 1900-talets förnyelse. Här får du en snabb genomgång av de kyrkliga textiliernas utveckling.