Foto: Emma Dahlbäck/Ikon

Höstlovsläger för konfirmerade samiska ungdomar

Du som är ung same och är konfirmerad i församling under 2023, välkommen till Nikkaluokta och ett höstläger med samiskt konfirmationstema.

Under höstlovet, vecka 44, kommer ett läger för samiska ungdomar äga rum i Luleå stift, då det samiska konfirmandlägret är pausat 2023.

För vem?
Du som är same och är född 2008, börjar årskurs 9 höstterminen 2023 och har konfirmerat dig är välkommen att anmäla dig till samiskt höstlovsläger med samiskt konfirmationstema.

Tid och plats
Lägret startar på söndag 29 oktober i Nikkaluokta, med drop in mellan klockan 14:00-16:00. Lägret avslutas lördag 4 november klockan 12:00.

Anmälan

Information

Anmälan till höstlovslägret är öppen mellan den 22 augusti och 15 september. Eventuella anmälningar som inkommer efter den 15 september placeras i kö (60 platser). Plats erbjuds endast om någon annan avstår sin plats innan verksamheten påbörjats. I din anmälan kommer du bland annat att få fylla i om du godkänner att vi delar dina kontaktuppgifter med andra deltagare på lägret (mejladress och telefonnummer), genom detta möjliggörs för er att kontakta varandra om samåkning inför lägret.

Kostnad
Deltagaravgift 1250 kr.  Vid avbokning senare än 29 september eller uteblivande återbetalas inte deltagaravgiften.

Anmälan

Anmälan sker via Svenska kyrkans utbildningsportal vilket innebär att du behöver registrera dig genom att skapa en användare med lösenord. Gå via länken nedan och följ anvisningarna noga därefter kan du fortsätta med din anmälan.
Till anmälan.

OBS! Om du har en svenskakyrkan.se-adress behöver du använda en annan epost-adress när du anmäler dig. Frågor, kontakta Sofia Strinnholm.

Lägerledning

Sofia Strinnholm, stiftsadjunkt, samordnare för samiskt konfirmationsläger.
Nils-Johan Labba, lägerchef.
Jon Falk, stiftspedagog med delvis ansvar för samiskt konfirmationsläger.

Bakgrund till höstlovslägret

Den 22 september meddelade Luleå stift att det samiska konfirmandlägret inte kommer kunna arrangeras 2023, bland annat på grund av att bristen på ledare med samisk kompetens – som också hinner förbereda sig som ett arbetslag – varit påtaglig.

Den 5 oktober beslutade Luleå stift att påbörja planering av ett höstläger, som komplement för samer som konfirmerat sig lokalt i församlingen under 2023. Detta för att de som inte kunde delta i det tillfälligt pausade samiska konfirmandlägret, som Luleå stift är huvudarrangör för, ska kunna dela erfarenheter.

– Jag är glad att vi kan erbjuda de samiska ungdomarna som sett fram emot det samiska konfirmandlägret, en mötesplats där de får dela erfarenheter av att vara just ung och same, säger Eva-Maria Karlsson, stiftsdirektor på Luleå stift.

Detta signalement är framtaget specifikt till det samiska konfirmationsarbetet. Det är skapat av Káren-Ann Hurri, samisk konstnär, designer och kulturarbetare tillsammans med samiska ungdomar i en designprocess. Signalementet innefattar kors, renhorn, sol och Maria-malja. Läs mer på sidan 2 i Slutrapporten.

Slutrapport för Samiskt konfirmationsläger

I fjol pausade Luleå stift det samiska konfirmationslägret och startade ett utvecklingsarbete för att se över koncept och utveckla det samiska konfirmationarbetet. En arbetsgrupp tillsattes och nu presenteras deras slutrapport.

Samiskt konfirmationsläger och samisk konfirmation 2024

Buerie båeteme! Buerest båhtieme!Bures Boathin! Buoris boathem! Burist båhtem! Välkommen du som har anmält dig till samiskt konfirmationsläger 14 – 28 juni och konfirmationsdag 29 juni 2024.

Ledarutbildning

Vill du bli ledare för samiska konfirmander?

Vi söker dig som vill vara med som ledare på det samiska konfirmationslägret. Rutinerad eller ny, välkommen att höra av dig!