Foto: Magnus Aronson/Ikon

Delaktighet och idealitet

Att få vara med och göra skillnad är viktigt! I Svenska kyrkan går det att vara medarbetare på olika sätt – som anställd, förtroendevald eller ideell. Tillsammans är alla bärare av kyrkans uppdrag. Vill du göra en ideell insats? Kontakta din lokala församling!

Det finns många sätt att engagera sig på och många människor är redan ideella medarbetare i Luleå stift. Bland annat finns det många unga ledare i konfirmandverksamheten. Men det finns plats för fler, för alla åldrar i olika verksamheter.

Kanske har du ett hjärta för internationella frågor. På många håll finns internationella grupper att engagera sig i. Eller så är gudstjänsten något du vill medverka i. Kanske som kyrkvärd, gudstjänstvärd, eller att vara med i en grupp som planerar gudstjänster. Du kan också engagera dig i en besöksgrupp som hälsar på hos människor eller som ledare i barn- och ungdomsverksamhet.

Exemplen är många och allt finns inte överallt, men ofta finns något. Kanske kan du få bidra till att det ideella arbetet växer i ditt lokala sammanhang?
Var frimodig!

Volontärbyrån
Du kan också söka uppdrag via Volontärbyrån, som hjälper engagerade människor och ideella organisationer att hitta varandra genom att förmedla uppdrag.

Samordnare
I Luleå stift finns en stiftsadjunkt för idealitet med uppdraget att utveckla och stödja stiftets församlingar i arbetet för delaktighet och ideellt engagemang.