Motioner på stiftsfullmäktige

Här finns en sammanställning av utfallet när stiftsfullmäktige tog beslut om sju motioner på sammanträdet i maj 2024.

Vid stiftsfullmäktiges sammanträde den 17–18 maj 2024 behandlades sju motioner. För att göra det enklare för den som är intresserad av att lära om dem, finns här en sammanställning av motionernas utfall.

Läs också gärna verksamhetsplanen 2025–2027 för prästlönetillgångarna i Luleå stift, som lyfter hållbarhetsarbetet. I och med att stiftsfullmäktige antagit den, har man godkänt en inriktning om att skydda ytterligare fyra procent av de produktiva skogsmarken.

Beslut i motioner som behandlades i maj 2024

Motionens första att-sats bifölls:

• Inga contortatallar ska planteras på Prästlönetillgångarna i Luleå stifts marker

Motionens andra att-sats avslogs:

• Redan befintliga bestånd bör huggas ner så snarast möjligt.

Motionens tredje att-sats ansågs besvarad:

• Prästlönetillgångarna i Luleå stift ska inte bidra med finansiering till förädling, forskning eller plantor av contortatall.

Motionens att-sats avslogs:

• Att prästlönetillgångarna i Luleå stift lämnar PEFC-certifieringen snarast efter en anslutning till FSC.

Första att-satsen bifölls:

• Egendomsförvaltningen skapar en rutin gällande samverkan med och information till stiftets församlingar/pastorat.

Andra att-satsen ansågs besvarad:

• Egendomsförvaltningen informerar församlingar/pastorat om vilka skogsskötselåtgärder som är på gång på berörd församlings/pastorats marker.

Tredje, fjärde och femte att-satserna avslogs:

• De som ska informeras lokal innan åtgärder ska vara församlingsråd, kyrkoråd, kyrkofullmäktige och ledningsgrupp.
  • Åtgärder som ska informeras om ska vara naturreservatsbildning eller andra skyddsformer, slutavverkning, områden upplåtna för forskning, avverkningsanmälningar, sålda kolkrediter eller andra skogsskötselåtgärder som på ett omfattande sätt förändrar eller bevarar landskapet.
  • Informationen ska ges minst 3 mån innan planerad åtgärd.

Läs stiftsstyrelsens överväganden och beslutet i protokollet

Första och tredje att-satserna ansågs besvarade:

• Inga avverkningsanmälningar ska göras för kända naturskogar eller nyckelbiotoper.
  • Redan gjorda avverkningsanmälningar gällande naturskogar ska dras tillbaka och avverkningen inte verkställas. Redan gjorda avverkningsanmälningar för det som rör möjlig naturskog ska genomgå naturvärdesbedömning och eventuellt dras tillbaka.

Andra och fjärde att-satserna avslogs:

• Stiftets egendomsförvaltning ska utan att begära omprövning acceptera Skogsstyrelsens nej till avverkning om Skogsstyrelsen bedömt att avverkningsanmälan gäller en naturskog eller nyckelbiotop.

Första att-satsen avslogs:

• Prästlönetillgångarna i Luleå stift ska avstå från att avverka de sista sannolika kontinuitetsskogarna. (Prästlönetillgångarna i Luleå stift avverkar varken naturskog eller kontinuitetsskog. Ibland misstas en skog med hög ålder eller med lång ”trädkontinuitet” med naturskog/kontinuitetsskog.)

Andra, tredje och fjärde att-satserna ansågs besvarade:

• Sannolik kontinuitetsskog ska definieras enligt Naturvårdsverkets kartering från 2016.
  • Innan en avverkningsanmälan som görs för avverkning skall det säkerställas att området ej sammanfaller med område som enligt naturvårdsverkets kartering har klassats som sannolik kontinuitetsskog.
  • Det ska införas en ny rutin om att dra tillbaka avverkningsanmälningar som tidigare gjorts på kontinuitetsskogar. Dessa avverkningsanmälningar gäller exempelvis skogar som är avsatta eller skogar som är/ska bli naturreservat eller är nyckelbiotoper.

Läs stiftsstyrelsens överväganden och beslutet i protokollet

Samtliga att-satser ansågs besvarade:

• Egendomsförvaltningen sammanställer tillgänglig information om höga naturvärden och information som på annat sätt kopplar till naturvård. Det ska gälla för marker som förvaltas av Prästlönetillgångarna i Luleå stift.
  • Egendomsförvaltningen skriftligen dokumenterar höga naturvärden när de själva gör naturvärdesbedömningar och att den metodik som använts vid bedömningen presenteras tillsammans med rapporteringen.

Läs stiftsstyrelsens överväganden och beslutet i protokollet

Samtliga att-satser ansågs besvarade:

• Att forskning om kontinuitetsskogsbruk eller hyggesfritt skogsbruk ska följas noga, liksom andra alternativa skogsbruksmetoder. Stiftet ska ligga i framkant med att våga prova nytt.
  • Att de ekonomiska målen för skogsbruket ska balanseras mot uppsatta miljö- och klimatmål.
  • Att inga avverkningsanmälningar ska göras av naturskogar eller nyckelbiotoper.
  • Att eventuellt gjorda avverkningsanmälningar av naturskogar och nyckelbiotoper ska dras tillbaka.

Stiftsfullmäktige 17–18 maj 2024

Fredag–lördag den 17–18 maj 2024 sammanträdde stiftsfullmäktige i Luleå stift på stiftskansliet i Luleå. Här finns kungörelsen, programmet, handlingarna och protokollet.

Stiftsfullmäktiges ledamöter 2022-2025.

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ och består efter kyrkovalet i september 2021 av 51 ledamöter från tio nomineringsgrupper.

Prästlönetillgångarna i Luleå stift

Skog, jord och fonder som Svenska kyrkan förvaltar går under namnet prästlönetillgångarna. De ska bidra till Svenska kyrkans förkunnelse och förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt.