Foto: Satu Brännström/Luleå stift

Då återbördas kvarlevor till Akamella ödekyrkogård

Nyhet Publicerad Ändrad

Nu är datum satt för när kvarlevorna från Helsingfors universitet ska återbördas till Akamella ödekyrkogård, Muodoslompolo. Spara söndag den 18 augusti i kalendern.

Söndagen den 18 augusti 2024 kommer en ceremoni äga rum på Akamella ödekyrkogård, då tornedalska/kvänska/lantalaisiska/samiska kvarlevor kommer att återlämnas i graven.

Planering av ceremonidagen pågår. Mer information och program kommer senare.

Läs mer om bakgrunden

• Pajala församling
  • Luleå stift

Akamella

Den 18 augusti 2024 äger en ceremoni rum på Akamella ödekyrkogård, Muodoslompolo. Den berör tornedalska/kvänska/lantalaisiska/samiska kvarlevor.

Återbördanden

Att återbörda kvarlevor är att föra dem tillbaka till jorden där de en gång begravts. De har tagits därifrån av staten, som Svenska kyrkan varit en del av, ofta på rasbiologiska grunder.

Tidigare nyheter

Återbördande planeras i Akamella

Det första steget i planeringen av återbördande av kvarlevor till Akamella kyrkogård är taget. I veckan besökte representanter från Svenska kyrkan, STR-T, Muonio sameby och Sametinget Akamella som ligger i Pajala församling.

Kvarlevor återförda hem till Pajala

Fredag den 28 oktober skedde ett återtagande av kvarelvor vid landsgränsen i Muonio. Det är första gången det sker med kvarlevor som berör den meänkielitalande befolkningen.