Hietaniemi kyrka har brunnit

Natten till tisdag 26 september 2023 brann Hietaniemi kyrka i Hedenäset utanför Övertorneå. Trots att flera räddningsenheter fanns på plats kunde den gamla träkyrkan inte räddas.

Hietaniemi kyrka från 1740-talet brann natten till tisdag den 26 september. Branden ska ha börjat i klockstapeln. Framåt morgonen stod det klart att kyrkobyggnaden inte skulle gå att rädda och fokus skiftade till att försöka rädda några av de gamla värdefulla föremål som fanns inne i kyrkan.

– Sannolikt fanns ett hundratal föremål med K-värde i kyrkan. Tråkigt nog är även den fasta inredningen också oerhört värdefull; orgel, predikstol, målad läktarbarriär, altaruppsats, originaldörrar, säger Mattias Burman, stiftsantikvarie.

Hietaniemi kyrka, augusti 2010. Foto: Wikipedia

Biskop Åsa Nyström skriver på sin Facebooksida:

“Så sorgligt! VI ber för alla som nu sörjer sin kyrka. Vi ber för Övertorneå församling och det smärtsamma arbete som väntar i efterarbetet efter branden.”

På söndag den 1 oktober klockan 11.00 firas en enkel mässa på platsen.

Hietaniemi kyrka och kyrkstuga

Kyrkan och klockstapeln brann ner den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. En vacker kyrka med vacker miljö, närheten till älven och marknadens historia gav liv åt vår församling. Kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi.