Foto: Olle Thoors/Kiruna pastorat

Jukkasjärvi har nya nattvardskärl och textilier

Nyhet Publicerad Ändrad

För att förstärka den samiska närvaron har Jukkasjärvi församling köpt in nya nattvardskärl och textilier, tillverkade av lokala hantverkare. Nu kan församlingsborna känna igen sig i kända mönster när de samlas till nattvard.

2023 köpte Jukkasjärvi församling in nya nattvardskärl och textilier till Jukkasjärvi kyrka, med hjälp av bidrag från samiska rådet i Svenska kyrkan. Den nya bägaren, paten, bursan och kalkduken togs i bruk vid en gudstjänst den 24 september.

– Vi i församlingen känner oss både glada och stolta över att ha fått de nya samiska nattvardskärlen och textilierna. Det är en bekräftelse på att vår kultur är värdefull, säger Anna Kuoksu, komminister i församlingen.

Jukkasjärvi kyrka har alltid varit en central plats för samerna och Anna Kuoksu menar att den samiska närvaron nu stärks.

Det är en bekräftelse på att vår kultur är värdefull.

Anna Kuoksu, komminister

– Vi ville ha en starkare samisk närvaro i vår kyrka för att synliggöra Svenska kyrkans ursäkt till samerna på ett konkret sätt. Att församlingsborna i nattvarden ska känna igen sig i kända mönster som berättar något om vilka vi är som bor här och nu samlats till nattvard.

Förstärker känslan av att vara hemma när man firar nattvard

Nattvardskärlen är skapade av silversmeden Per Henrik Påve, textilierna av konsthantverkaren Marianne Enoksson. Båda två är lokala hantverkare, boende inom Kiruna pastorat. Anna Kuoksu säger att det är viktigt att hantverkarna är kommer från bygden, är en del av kulturerna och kan uttrycka sig med ett bildspråk som känns igen.

– Gud talar till oss så att vi förstår och nu talar Gud också till oss genom nattvardskärlen och textilierna. De talar vårt språk och berättar till oss om historien som vi är en del av.

Hon berättar om glädjen att kulturerna får ta sin självklara plats i kyrkan.

– Tillsammans är vi kyrkan. Det synliggör i detta fall att det som är samiskt har ett stort värde, inte bara för oss som bor här utan också för hela kyrkan. Jag hoppas att de samiska nattvardskärlen och textilierna ska förstärka känslan av att vara hemma när man firar nattvard.

Närbild på ärmen på en samisk dräkt.

Möjligt att söka bidrag för samiskt kyrkoliv

Två gånger per år delar samiska rådet i Svenska kyrkan ut ekonomiska medel för att främja samiskt kyrkoliv. Den 15 februari respektive 30 september är sista anmälningsdag för församlingar, pastorat och ideella samiska organisationer.

Samiskt kyrkoliv i Luleå stift

Varje församling i Svenska kyrkan anger i sin församlingsinstruktion hur man arbetar på bland annat samiska. Luleå stifts uppgift är att främja det arbetet.