Ledarutbildning
Foto: Magnus Aronson, Ikon

Vill du bli ledare för samiska konfirmander?

Vi söker dig som vill vara med som ledare på det samiska konfirmationslägret. Rutinerad eller ny, välkommen att höra av dig!

Genom livet ställer vi oss en mängd frågor. Vem älskar mig? Går det att förlåta allt? Vad gör vi med vår jord? Finns Gud? Vad händer efter döden? Vad betyder dopet?

Vi hoppas att just du vill vara med som ledare för att tillsammans med de samiska konfirmanderna fundera över livsfrågor, sådana som unga samer bär. Vi hittar kanske inte alla svar, men vi växer tillsammans!

Datum för ledare 2025

• Ledarhelg 1: 21-23 februari, plats ej bestämd.
  • Förlägerhelger v 11-12-13, max en helg per ledare och inte alla ledare.
  • Ledarhelg 2: 16-18 maj (reservhelg 9-11 maj)
  • Arbetsdagar på det samiska konnfirmationslägret: 9-24 juni.

Anmälan
Välkommen med din ansökan för att bli ledare för det samiska konfirmationslägret. Ansökan öppnar den 27 augusti 2024.

Mer om det samiska konfirmationslägret

Under senare år har en samisk frälsarkrans utformats med klassiskt samiska material som renhorn, renskinn och snören.

Samisk konfirmation

Varje år arrangerar Luleå stift ett samiskt konfirmationsläger i samverkan med Härnösands stift. Lägret har under en lång tid varit en viktig del av det samiska och kyrkliga samhället. På senare tid har det kommit att bli en av de största kyrkliga träffpunkten för samer i Sápmi / Sábme / Sábme / Sábmie / Saepmie.

Samiskt konfirmationsläger 2025

Buerie båeteme! Buerest båhtieme! Bures Boathin! Buoris boathem! Burist båhtem! Välkommen till samiskt konfirmationsläger 2025! Kul att du vill veta mer om det samiska konfirmationslägret!