Foto: Maria Lundström Pedersen

Pilgrimsvandra i fjällvärlden

Luleå stift anordnar varje år en pilgrimsvandring efter Dag Hammarskjöldsleden mellan Abisko och Nikkaluokta. Gå i takt med dina egna tankar i hjärtat av den svenska fjällvärlden. I år går vandringen av stapeln 26 augusti till 2 september.

Den längsta resan är resan inåt.

Dag Hammarskjöld

På vår vandring får vi tillfälle att gå i takt med våra tankar och med livet självt. Under en vecka blir vi medvandrare som vandrar, delar logi i STF:s stugor, hjälps åt att bära delar av vår gemensamma mat och tillaga den, men framför allt ges vi möjlighet till reflektion både enskilt och i gruppen. Vi får möta såväl bibelordet som Dag Hammarskjölds tankar i dagliga andakter och mässa ute på fjället.

11 mils vandring

För att kunna delta behöver man en god grundkondition. Man måste klara att bära en ryggsäck på 10 kg i upp till 20 km. Man behöver även ha kläder, ryggsäck och kängor som är lämpade för ändamålet. Vid anmälan ska man lite kort beskriva sin vandringsvana, samt ange sådant som ledare behöver veta samt allergier.

Deltagaravgift

10000 kr plus obligatoriskt medlemskap i STF. På STF:s hemsida kan du teckna medlemskap. Avgiften inkluderar mat (inklusive tvårätters välkomstmiddag på Abisko turiststation och avslutningsmåltid i Nikkaluokta), boende, bastu, båttransport på Ladjojaure, pilgrimsbok och ledare. Resan till och från vandringens start i Abisko och målet i Nikkaluokta tillkommer och den ordnar du själv.

Anmälan

Sista anmälningsdag 31 maj 2024. Det finns plats för 10 personer i gruppen och först till kvarn gäller. Anmälan är giltig först när du betalat in deltagaravgiften som kommer på faktura från Luleå stift. Det finns även möjlighet att kunna delbetala deltagaravgiften. Du anmäler dig via Svenska kyrkans utbildningsportal.

Anmälan för dig med svenskakyrkan.se e-postadress

Anmälan för övriga

Upplysningar om pilgrimsvandringen lämnas av vandringsledare
Emelie Holmgren, komminister i Gällivare församling.
emelie.holmgren@svenskakyrkan.se
Tfn: 0970-755 83

Pilgrimsled

Dag Hammarskjöldsleden är en modern pilgrimsled i hjärtat av den svenska fjällvärlden. Den startar i Abisko och följer Kungsleden, innan den efter drygt nio mil når Nikkaluokta.

Om pilgrimsvandring

Att göra en pilgrimsvandring är att göra både en yttre och en inre vandring. Det är att att leva förhållandevis enkelt under en tid och skala bort sånt som man vanligtvis tycker sig behöva. Man får klara sig med det man kan bära med sig i en ryggsäck.