Foto: Jens Larsson

Samiskt kulturpris till Julla Májja

Samiska rådet i Svenska kyrkan har beslutat att tilldela 2024 års kulturpris till den samiska bokbussen Julla Májja.

Bokbussen Julla Májja får Samiska rådet i Svenska kyrkans kulturpris för sitt arbete med språkrevitalisering och barn- och ungdomsfrågor samt för att de synliggör samisk kultur och samisk identitet i samhället.

Julla Májja är ett samarbete mellan de så kallade V8-biblioteken i kommunerna Sorsele, Dorotea, Lycksele, Malå, Norsjö, Storuman, Vilhelmina och Åsele, i samverkan med de samiska samordnarna och Region Västerbotten.

– Jag hoppas att kulturpriset både kan stärka och främja Julla Májjas arbete för att tillgängliggöra samisk litteratur och samisk kulturverksamhet på bland annat förskolor, skolor och äldreboenden, säger Erik-Oscar Oscarsson, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan.

Kulturpriset har delats ut sedan 1997. Prissumman är på 50 000 kronor och prisutdelningen sker den 24 oktober i Uppsala domkyrka.

Julla Májja

Den samiska bibliotekbussen Julla Májja har med sig samisk och lokal litteratur på sina turer, men besöken innehåller även sådant som språkrevitalisering, samtal om psykisk ohälsa, matens kretslopp från fjäll till bord, renskötselyrket, samisk kultur, traditionell kunskap, duodji, jojk, HBTQI+, teater, film och litteratur.

Läs mer om Julla Májja

Samiska rådet i Svenska kyrkan 2022-2025.

Samiska rådet i Svenska kyrkan

Till uppgifterna hör att främja den samiska kulturens egenart och uttryck i kyrkolivet och särskilt uppmärksamma de samiska språkens ställning i gudstjänst och andaktsliv.

Samiska rådets kulturpris

Samiska rådet i Svenska kyrkan delar sedan 1997 ut ett årligt kulturpris till någon eller några som gjort insatser som främjar samiska intressen i kyrka och samhälle och som synliggjort samisk kultur och identitet. Årets pristagare är biblioteksbussen Julla Májja.