Stiftsfullmäktige tog beslut om sju motioner

Den 17–18 maj sammanträdde stiftsfullmäktige i Luleå stift. De tog bland annat beslut om hela sju motioner och tog emot fyra nya för behandling. Ledamöterna fick också en fördjupning i klimatkrisen ur ett geologiskt och mänskligt tidsperspektiv.

Stiftsfullmäktige är det högsta beslutande organet i Luleå stift och sammanträdde på stiftskansliet i Luleå den 17–18 maj. Dagarna började med ett fördjupningspass. Först ut var biskop Åsa Nyström som talade om skapelsens återupprättelse och vår roll i det.

– Under pandemin var det så tydligt, hur vi blev när vi skulle klara oss själva. Vi blev olyckliga, sa Åsa Nyström bland annat och knöt an till den gyllene regeln och det dubbla kärleksbudet:

• Från nu, till kommande generationers möjligheter till ett gott liv.
  • Från här, till klimaträttvisa för hela jordens befolkning.
  • Från människan, till skapelsen i dess helhet.

Hon lyfte också biskopskollegan Andreas Holmberg i Stockholms stift och hans herdabrev, boken ”Gud såg att det var gott”. I den ger han sju nycklar till omvändelse och ändrat mindset, som presenterades för ledamöterna.

Uppmaningen: Var bra influencers

På majsammanträdet 2023 beslutades att både stiftsfullmäktiges ledamöter och stiftskansliets personal skulle få en genomgång av rapporter från FN:s klimatpanel (IPCC). Den ägde rum på årets majsammanträde, under ledning av Alasdair Skelton, professor i geokemi och petrologi vid Stockholms universitet.

– Vi behöver relatera till skapelsen på ett helt annat sätt, sa han och visade ledamöterna det geologiska dygnet där människan kom in i bilden sex millisekunder innan midnatt.

Han poängterade IPCC:s konstaterande, att vad vi gör detta årtionde kommer att avgöra våra barns framtid.

Ni är några av de allra viktigaste som finns. Nu sitter ni två dagar och fattar beslut, varje dag tänk: "Är vi en bra influencer?"

Alasdair Skelton, professor i geokemi och petrologi

– Vi måste vara realistiska och förstå allvaret, men vi måste också ha hopp, sa Alasdair Skelton och uppmanade ledamöterna att inför lördagens beslut tänka: ”Är vi en bra influencer?”

Strategiskt arbete gör mer lättillgängligt

Under föredragningarna berättade Anders Granberg, tf. stiftsdirektor, bland annat om arbetet med församlingsinstruktioner och pastoral bärkraft. Dick Mattsson, bitr. ekonomichef, lotsade stiftsfullmäktige genom årsredovisningen där det bland annat framgår att Luleå stift haft dubbelt så många pastorsadjunkter, präster som gör sitt första år i en utvald församling, än budgeterat.

Vid föredragningen av Prästlönetillgångarna i Luleå stifts verksamhetsberättelse och årsredovisning inledde Anders Landström, stiftsjägmästare, och Sara Andersson, kommunikatör, att berätta om det strategiska utvecklingsarbete som nu sker för att ännu bättre förklara och berätta, samt göra det mer lättillgängligt.

Vid sammanträdet beslutades också om prästlönetillgångarnas plan för verksamhet och ekonomi 2025–2027.

Motioner om prästlönetillgångarna

På lördagen tog stiftsfullmäktige beslut om rekordmånga sju motioner, alla rörande Prästlönetillgångarna i Luleå stift.

– Ingenstans i världen försvinner kontinuitetsskogar så fort som här. Nu slåss vi för att få kvar någon form av skapelsegiven natur, det här är ett jättejätteviktigt beslut, sa Ulrika Karlsson (HoJ) som varit medmotionär till sex av sju motioner, inför beslutet rörande att spara kontinuitetsskogar.

Samtliga motioner beslutades i enlighet med stiftsstyrelsens förslag (se handlingarna), trots tilläggsyrkanden från motionärerna på alla utom en motion.

Sist på dagordningen stod att förrätta fyllnadsval till stiftsstyrelsen. Ny ledamot är Monica Lindmark (ViSK).

Påfyllnad i kunskapsbanken för fullmäktiges lekmän

När sammanträdet avslutades passade ordförande Kerstin Olla Grahn (C) på att tacka ledamöterna för ett aktivt lyssnande och aktivt deltagande. Totalt gjordes 35 inlägg av sex kvinnor och sju män som var uppe 22 respektive 13 gånger.

– De här dagarna har fyllt på vår kunskapsbank på olika sätt, det är också vitsen. Som förtroendevalda i stiftsfullmäktige är vi lekmän och det är stora frågor, allt från det existentiella till praktiska, konkreta frågor, sa Kerstin Olla Grahn.

Hon underströk också vikten av att ha god demokratisk tradition, att det är viktigt att det finns utrymme att komma med synpunkter, driva frågor och att stiftsfullmäktige ska vara en arena där man kan ställa frågor.

Protokollet justeras senast den 1 juni och publiceras på stiftsfullmäktiges sida på Luleå stifts webbplats. Stiftsfullmäktige sammanträder nästa gång den 22–23 november 2024.

Mottagna motioner

Under sammanträdet togs fyra motioner emot för behandling:

• Hur hjälper vi vuxna människor att komma till tro på Kristus?
  • Skydda skyddsvärda skogar även efter 5 år
  • Relevanta barnkonsekvensanalyser, BKA
  •  PLT Luleå stift och konventionen om biologisk mångfald

Stiftsfullmäktige 17–18 maj 2024

Fredag–lördag den 17–18 maj 2024 sammanträdde stiftsfullmäktige i Luleå stift på stiftskansliet i Luleå. Här finns kungörelsen, programmet, handlingarna och protokollet.

Stiftsfullmäktiges ledamöter 2022-2025.

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ och består efter kyrkovalet i september 2021 av 51 ledamöter från tio nomineringsgrupper.