Lyssna

Nyhet / Publicerad 25 april 2024

Stiftshistoriska sällskap fördjupade sig i samisk historia

Den 24–25 april möttes omkring 50 personer från hela landet för nationellt stiftshistoriskt symposium på Stiftsgården i Skellefteå. Bland andra talade biskop Åsa Nyström, om försoningsarbetet mellan Svenska kyrkan och samerna.

Nästan 50 personer samlades till nationellt stiftshistoriskt symposium på Stiftsgården i Skellefteå, den 24–25 april. Luleå stiftshistoriska sällskap var värdar när det nationella symposiet arrangerades för 36:e gången, tredje gången i Luleå stift.

– Det har blivit en viktig samlingsplats för de här frågorna, säger Daniel Lindmark, ordförande för Stiftshistoriska sällskapet i Luleå stift, och tillade att programmet brukar spegla värdstiftets historia.

Dagarna i Skellefteå innehöll en exkursion med Martin Lönnebo-tema och föreläsningar om bland annat kyrkan, jojken och väckelsen.

Svenska kyrkan och samerna

Biskop Åsa Nyström var en av föredragshållarna under den första dagen. Hon talade om försoningsarbetet mellan Svenska kyrkan och samerna och betonade att försoning är något man gör tillsammans när så mycket kunskap gått förlorad och behöver väckas till liv.

Hon berättade också om handlingsplanen och de åtta åtaganden som Svenska kyrkan satt upp som inriktning i det fortsatta försoningsarbetet.

–Hur hittar vi ett sätt att tala med varandra istället för om varandra? I Luleå stift har vi det samiska nätverket som är jätteviktigt, både som idéspruta till varandra och rådgivande till stift och nationell nivå, säger Åsa Nyström.

Föredrag om väckelsen och bygdens historia

Föredragen senare samma dag handlade bland annat om kyrkan och jojken, samt om kyrkan och markägande ur ett forskningsperspektiv. Symposiet fortsatte sedan med föredrag om väckelsen i norra Sverige, om Skellefteå landskyrka, Nils Nordlander och ”Mor Greta i Grundträsk och nyläseriet i Sorsele”.

Stiftshistoriska sällskapet

Stiftshistoriska sällskapet vill sprida kunskap om Luleå stifts historia genom att anordna offentliga sammankomster och stödja publicering av studier av stiftshistoriskt intresse.