Foto: Lina Eriksson/Svenska kyrkan i Umeå

Teo talks prisas för korta föreläsningar

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris 2024 tilldelas Teo talks, för att genom korta men kärnfulla föreläsningar om en stor mängd kyrkligt relaterade ämnen, ha spridit både kunskap och ämnen för självreflektion till en stor skara människor som står både nära kyrkan och längre ifrån.

På fredagen presenterades 2024 års pristagare av Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris. Priset tilldelas Teo talks för att på ett nytt, betydelsefullt och innovativt sätt tagit Svenska kyrkan utanför sina egna kyrkväggar till en blandad lyssnarskara. Läs hela motiveringen

– Så otroligt kul att bli uppmärksammad och bekräftad i att det vi gör med Teo talks är något som gör skillnad och betyder något, säger Ralf Elo, kommunikationschef för Svenska kyrkan i Umeå och en av initiativtagarna.

Ralf Elo, Svenska kyrkan i Umeå, och Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift. Foto: Svenska kyrkan i Umeå, Karlstads stift

Han berättar att namnet ”Teo talks” inte bara står för en samling spännande tal, utan också kan uttalas med betoning på ”talks”:

– Teologi har något att säga oss idag i vårt samhälle. Extra kul att det är ett samarbete där liten församling, stort pastorat, stift och extern partner går armkrok, helt prestigelöst tillsammans.

Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift, är ordförande i beredningsgruppen för priset:

– Lärande och undervisning är en central del av den kristna kyrkans tradition. I vår tid är det viktigare än på länge att kyrkan tar ansvar för att sprida, stärka och fördjupa kunskapen om den kristna tron. Vi måste också ständigt hitta nya sätt att nå ut, som talar till människor i vår tid, och där är Teo talks ett riktigt bra exempel, säger han.

Teo talks

Teo talks är en webbplats och en Youtubekanal med inspirerande, 18 minuter långa föredrag om teologiska och existentiella frågor. En förebild är den kanadensiska konferensen TED talks.

Sedan starten 2021 har ett femtiotal föredrag publicerats på teotalks.se, öppna för alla att ta del av. I nuläget har föredragen runt 25 000 visningar.

Biskop Åsa Nyström, förra ärkebiskopen Antje Jackelén, historikern Dick Harrison och författaren Maria Küchen är några av de senaste medverkande. Teo Talks arrangerar också en årlig festival i Umeå med publika inspelningar. Nästa tillfälle är den 2–3 september.

Teo talks är ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Umeå, Sävar-Holmöns församling, Luleå stift och Verbum.

Mottagare av lärande- och undervisningspriset 2024

Kyrkostyrelsen fattade den 13 juni 2024 beslut om att tilldela Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris till Teo Talks med bas i Umeå.

Teo talks

Teo talks är ett forum med föreläsningar om livsfrågor på både bredden och djupet, både live och inspelat online. I Teo talks ryms samtal om andliga, kyrkliga och existentiella frågor. Det handlar om livet, människan och skapelsen.

En bok med titeln Godly Play och figurer i trä.

Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris

Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris har instiftats av kyrkomötet för att uppmuntra utvecklingen av arbetet med lärande och undervisning inom Svenska kyrkan. Priset delades ut för första gången vid kyrkomötets andra session 2022.