Bild på Signalement för samiskt konfirmationsarbete
Foto: Signalement/Illustration: Káren-Ann Hurri, samisk konstnär tillsammans med samiska ungdomar.

Signalement för samiskt konfirmationsarbetet

Ett signalementet är framtaget specifikt för det samiska konfirmationsarbetet.  Det är skapat av Káren-Ann Hurri, samisk konstnär, designer och kulturarbetare tillsammans med samiska ungdomar i en designprocess.

Ungdomarna fick komma med idéer, rita och skissa. Deras designidé utgick från ett kors och ett renhorn. Korset för det andliga och renhornet som är en återkommande symbol, både vid giftermål och som gravyr på gravstenar. Korset och renhornet kompletterades sedan med ytterligare en symbol, solen för att få en rundare form. I slutet av designprocessen bjöd Káren-Ann och ungdomarna in ledarna samt utvecklingsgruppen. Designidéen förde tankarna till Maria-malja och tillsammans skapade man det samiska konfirmationsarbetets signalement som pryder omslaget på detta dokument. Maria-malja är en traditionell smyckeform i bland annat samiska kvinnodräkter, på brudkragar och som utsmyckning på skärp. Maljan är en symbol för Jesu mor och består av ett gotiskt M, ofta försett med en krona. som tolkas som ett Maria-monogram, omslutet av en ring.

Signalementet pryder slutrapporten för det samiska konfirmationsarbetets  omslag.

Detta signalement är framtaget specifikt till det samiska konfirmationsarbetet. Det är skapat av Káren-Ann Hurri, samisk konstnär, designer och kulturarbetare tillsammans med samiska ungdomar i en designprocess. Signalementet innefattar kors, renhorn, sol och Maria-malja. Läs mer på sidan 2 i Slutrapporten.

Slutrapport för Samiskt konfirmationsläger

I fjol pausade Luleå stift det samiska konfirmationslägret och startade ett utvecklingsarbete för att se över koncept och utveckla det samiska konfirmationarbetet. En arbetsgrupp tillsattes och nu presenteras deras slutrapport.

Samiskt kyrkoliv i Luleå stift

Varje församling i Svenska kyrkan anger i sin församlingsinstruktion hur man arbetar på bland annat samiska. Luleå stifts uppgift är att främja det arbetet.