Två unga kvinnor sitter vid en putsad vägg.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Unga vuxna

Luleå stift vill arbeta för unga vuxnas delaktighet i församlingens liv och gemenskap.

En del av det arbetet sker i församlingen och en del regionalt i stiftets regi, eller på nationell nivå. Du som är ung vuxen, 19-30 år, får gärna höra av dig med dina tankar om hur du skulle vilja att Svenska kyrkan i Luleå stift arbetade med att vara relevant och närvarande i unga vuxnas liv.

Person som kikar ut genom ett fönster mellan gardiner.

Förundran - en fördjupningshelg för dig mellan 19-30 år

Välkommen till Förundran - en fördjupningshelg för dig mellan 19-30 år den 27-29 september 2024 på Stiftsgården i Skellefteå. Anmälan senast 26 augusti.

Biskopens råd med unga vuxna

Rådet består av åtta personer i åldern 19–30 år, från Kiruna i norr till Umeå i söder, som vill hjälpa biskop Åsa Nyström att rikta arbetet med att öppna kyrkan för unga vuxna.

Universitetskyrkan

Universitetskyrkan finns på studieorter i hela Sverige. Hos oss kan du till exempel träffa en präst, pastor eller diakon för samtal under tystnadsplikt. Vi ordnar också olika verksamheter som gudstjänster, körer, föreläsningar och samtalsgrupper (Sveriges kristna råds hemsida)

En grupp glada personer går tätt ihop och pratar med personen bredvid.

Ageravolontär

Är du ung vuxen och vill engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!