Bild på vattenutkastare på Allhelgonakyrkan formad som en drake, gargoyle

Byggnaden

**(Vänd blicken tillbaka till kyrkan)**

Bild på bågfält över en av kyrkans portar med symbolen för evangelisten Matteus - ängeln
Foto: Madeleine Andersson

Från början fanns det sju portar in i kyrkan.
Idag är dem fem, de två sidoportarna i vapenhuset är igensatta. De tre portarna i vapenhuset, eller förhallen, hade inte heller portar utan smidesgrindar. Dessa sattes igen och stora porten kom på plats 1936. Anledningen till att man gjorde detta var dels att man hade problem med att snö och löv blåste in i högar i förhallen och att det drog in i kyrkan.
Bågfälten över de fyra sidportar är smyckade med de fyra evangelisternas symboler; Ängeln(Matteus), Lejonet(Markus), Oxen(Lukas och Örnen(Johannes).

**(Fortsätt gå runt kyrkan och stanna mitt på långsidan)**

Kyrkans mått är 64m lång, 33 m bred och 26m hög till mittskeppets takrygg. Grunden ligger ca 3 m djupt på fast sandlera. Det fyrkantiga tornet vilar på 4,5m djupa grunder på blålera och sträcker sig 72m upp.

På grunden vilar en enkel profilerad sockel av huggen granit. Över denna reser sig en byggnad av tegel i rött med svarta horisontella band. Detta bryts av med listverk och detaljer i portlandcement. En ny teknik som Zettervall testade.

Bild på kyrkans söndra sida där man ser de stora fönstrena
Foto: Madeleine Andersson

Röd och svartglaserat tegel utgör väggarna från Börringe bruk

Stommen består av självbärande murverk i tegel, klätt med fasadtegel.

Sidoskeppen har två rader fönster; nedre tredelade med hjärtbladformiga bågspetsar och de övre breda och ståtliga i måtten ca 5,5m höga och ca 4m breda med ett mäktigt rosverk i bågen.

Längst upp på varje strävpelare på långhuset och kapellkransen sitter vattenkastare i formen av fantastiska djurfigurer, gargoyles.

De flesta detaljer på kyrkan är gjutna i portlandcement.

**(Fortsätt gå runt kyrkan och stanna på baksidan)**

Kyrkan ligger i väst-östlig riktning. Huvudaltaret i kyrkor ligger längst i öster eftersom man inom kristendomen menar att den dag Kristus kommer åter, på den yttersta dagen, så kommer han från öster. Där är vi som närmast himlen. Vi går in genom tornet i väster och lämnar världen utanför och går mot öster längs mittgången.

Bild på kyrkans kapellkrans, korabsid och en av skorstenarna.
Foto: Madeleine Andersson

Vi står nu vid kapellkransen och innanför väggen finns de bakre rummen i kyrkan som t ex kök, körsal och sakristia. Ovanför kapellkransen ser du sju hög fönster, de utgör korabsiden med sina korfönsterna och de tittar vi mer på när vi kommer in i kyrkan. På var sida ser du två små torn, detta är skorstenar. Dessa var till för värme- och elverken som stod i kyrkans källare.

<Nästa: Kyrkans placering>