Konserter i Lunds Allhelgonakyrka

Sommarens musikprogram finns att hämta i kyrkan eller läsa online här.

JULI

Tisdag 2 juli kl. 19.30 Konsert
Peterhouse grundades 1284 och är den äldsta högskolan vid University of
Cambridge. Kören består av 25 studenter från högskolan, och sjunger i två gudstjänster i veckan i högskolans 1600-talskapell. Vi får lyssna till musik av nordiska kompositörer, bland annat Elfrida Andrée, Ola Gjeilo, Jaako Mäntajärvi och Anna Thorvaldsdottir, och även musik från Cambridge och de brittiska öarna.

Peterhouse chapel choir, Cambridge

Torsdag 11 juli kl. 19.00 Sommarmusik
Den tyska konsertorganisten Dagmar Koptein, med Lübeck som bas, gästar Allhelgonakyrkan och Skånes orgelveckor. Vi får höra henne i ett program med både egna kompositioner och verk av bland andra Walther, Schubert, Stanley, Dvorák, Alain och Sløgedal.
(Ingår i Skånes orgelveckor)

Dagmar Koptein, orgel

Torsdag 25 juli kl 19.00 Sommarmusik
PIONJÄREN BEETHOVEN - En kammarmusikalisk resa in i vår tid
Från Beethovens ikoniska cellosonat i A-dur beger vi oss på en tidsresa genom 1800-talet för att via Brahms landa i vår tid och Tommie Haglunds helt unika klangvärld.

Dua Cantilena: Carl Henning Fredriksson, cello och Madeleine Löfdahl, piano

AUGUSTI

Torsdag 8 augusti kl. 19.00 Sommarmusik
Under de senaste sju åren har Jutéus 3 arbetat tillsammans som en grupp, såväl som kompgrupp på den svenska och internationella jazzscenen. Trions omisskännliga stil härrör från ett originellt sätt att improvisera och i deras kompositioner finns ett hjärta för den klassiska musiken, men där deras breda repertoar också avslöjar en passion för jazztradition och ikoniska popidoler som
Simon & Garfunkel och Beatles.

Jutéus 3

Lördag 10 augusti kl. 18.00 Konsert
Lira da braccio - det bortglömda instrumentet
Två rutinerade solister och ensemblemusiker med Europa som spelplats möts här i ett hänförande framträdande på två Lira da braccio, ett sjusträngat instrument som sällan hörs klinga idag. Musik från renässans möter låtar ur vår svenska folkmusikskatt på detta ovanliga instrument med rötter i tidig renässans.

Jeanette Eriksson och Baptiste Romain

Torsdag 29 augusti kl. 19.00 Konsert
Fides et Spes (Faith and Hope)
A cappella-konsert: från Bach till Niels La Cour
Stemning Ensemble grundades 2018 av en grupp likasinnade unga sångare som träffas för två projekt om året för att sjunga a cappella på en krävande nivå.
Ensemblen erbjuder en mångsidig repertoar som sträcker sig från tidig
polyfoni, romantiska klanger, särskilt körstycken från Skandinavien, till jazzig arrangerad litteratur.

Stemning Ensemble, Tyskland

Varmt välkomna!

Med reservation för tryckfel och ändringar i programmet.