Möt Draken

Vi har en kompis i Allhelgonaförsamlingen
– Draken!

Hej Draken, kul att träffa dig. Vem är du?
Hej, jag är en drake som bor här i Allhelgonaförsamlingen. Har precis flyttat hit och känner mig lite förvirrad fortfarande, men alla här har varit jäääättesnälla.
Saknar min familj hemma i Drakbergen lite, men jag pratar ganska ofta med dem med hjälp av rökpuffar.

Med rökpuffar? Men Drakbergen ligger långt bort, ända nere i Sydafrika.
Ja, men vi drakar har jättebra syn och kan se många många mil.
Jag förstår. Men varför har du kommit hit till Allhelgonaförsamlingen?
Egentligen kom jag hit för att hälsa på alla mina kusiner här i kyrkan. Dem har ni väl träffat? De kan se lite otäcka ut men är faktiskt riktigt snälla och hjälper bara till och vaktar kyrkan. Men de har övertalat mig att stanna. Så jag har bestämt mig
för att göra det och hjälpa till här i församlingen. Har fått jätteroliga uppdrag där jag bland annat ska berätta om kyrkan och olika högtider man firar här.
Ska verkligen bli roligt att få hjälpa till med det. Ser fram emot att få träffa alla små och stora och unga och gamla.

Wow, det verkar som ett superkul uppdrag, men väldigt stort?
Ja, det kan bli stort men vi kommer testa oss fram ett litet steg i taget.

Får jag fråga en personlig fråga?
Ja.

Brukar inte drakar vara färgglada, du är ju helt vit. Är du en albino?
Haha… nej, det är jag inte. Jo, vi drakar brukar ha ganska mycket färg.
Men nu ska jag berätta en hemlighet för dig. I vår familj föds vi vita och sen får vi färg av de människor som vi träffar. Så jag kommer få en massa färg nu när
jag är här. Men jag behöver lite hjälp med det.

Hur då? Kan vi hjälpa dig?
Ja, det hade varit bra om ni la ut bilder på mig som sen era besökare kan färglägga, så jag får en idé om vilka färger ni vill att jag ska ha. Som passar här hos er.

Men det är klart vi kan. Jag fixar bilder som ligger här i kyrkan och på vår hemsida som man kan färglägga och lämna in till oss. Om vi lägger ut dessa till 3 mars och sen måste man lämna in sitt bidrag senast den 24 april. Skulle det kännas ok?
JA!

Men då bestämmer vi det. Jag fixar!
Men då ska jag låta dig återgå till att fila på dina uppdrag och önskar dig lycka till med allt. Vi ses snart igen Draken. Hej då!
Hej då! VÄNTA!

Vad?
Du måste få en kram. (Kramas)

Tack!
Jag älskar att kramas, det borde alla göra lite mer.
Man blir så glad då. En kram är gratis och delas med alla. Lova bara att skicka den vidare.

Jag lovar!

Text: Madeleine Andersson