Rundtur i Lunds Allhelgonakyrka

Välkommen till Lunds Allhelgonakyrka i Lund

Du kommer nu att få följa med på en visning av kyrkan i text och bild. Om du är på plats kan du följa hänvisningarna, som finns utskrivna i texten, och gå med oss runt om och i kyrkan. I texterna finns även länkar till fördjupande texter för den som är intresserad.

**(Vi börjar utanför stora porten, vända mot kyrkan)**

Introduktion

Bild på Helgo Zettervall

Kyrkan invigdes på Allhelgonadagen 1 november 1891, efter många turer och långt planerande, av biskop Flensburg och inleddes med procession från Domkyrkan upp till den nya kyrkan.
(Historien innan kyrkan började byggas)

Kyrkan ritades av Helgo Zettervall, som var en av den svenska arkitekturens främsta rumsgestaltare och formbegåvningar. Han var verksam under 40 år, mitten av 1850-talet till mitten av 1890-talet – en period av intensivt byggande i Sverige. Först under 20 år verksam i Lund och under de senare 20 åren i Stockholm som överintendent och chef för Sveriges offentliga byggenskap. Han var mycket produktiv, från de stora domkyrkoombyggnaderna till verandatillbyggnader.

Varför Allhelgonakyrkan byggdes

Allhelgonakyrkan byggdes för att Domkyrkan inte räckte till.

Det var en stor befolkningsökning under 1800-talet i Sverige och så också i Lund. Denna berodde på bättre medicinska och hygieniska förhållanden. Denna befolkningsökning berodde också till stora delar på att folk flyttade in till staden från landsbygden runt Lund.

**(Gå till höger runt kyrkan och stanna framför första sidporten. Vänd dig om och titta ner mot järnvägsstationen)**

Avenyn

Kyrkan ligger som en förlängning av S:t Laurentiigatan som byggdes som en boulevard eller aveny från järnvägsstationen. Stationen stod färdig 1856 då den första delen av södra stambanan mellan Malmö och Lund blev klar. Gatan är byggd enligt de ideal som kom under mitten av 1800-talet från Paris. De är ju under denna tid som bl.a. Champs Elysée byggs och andra berömda boulevarder i Paris.

Bild på S:t Laurentiigatan tagen från Allhelgonakyrkans torn
Foto: Madeleine Andersson

Idag har gatan återigen fått sin boulevardkänsla när spårvägen anlades och invigdes 2020.

< Nästa: ”Byggnaden”>