Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Kyrkan finns med i livets olika skeenden. När vi föds och dör och det som sker där emellan. I Svenska kyrkan finns fyra kyrkliga handlingar som förrättas av en präst. Vi firar och sörjer, ofta tillsammans med nära och kära. Här kan du läsa mer om dem, vad de innebär, hur de går till och hur du kommer i kontakt med oss för att boka.

Dop

Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud. Dopet är ingen trosprestation utan förblir alltid detsamma: en gåva från Gud som innebär att vi blir omslutna av Guds kärlek.

Lägerfria gruppen

Konfirmation i Helgeands församling

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Begravnings- och kyrkogårdsfrågor

Som anhörig är man ofta i chocktillstånd när ett dödsfall inträffat. Man vill göra något, genast. Eller man blir handlingsförlamad. Ett genomgående råd är att ta det lugnt. Det finns tid att landa, det är inte bråttom.