Foto: Daniel Andersson

Guidad visning Stångby kyrka

Lördag 9 sep 2023 kl 14:00 Stångby kyrka. Lars Jacobsson berättar om kyrkans historia.

Stångby kyrka utgör ett gott exempel på ett levande kulturarv. Här har Guds ord förmedlats från tidig medeltid till våra dagar.  Kyrkan har mycket att berätta för oss om den tid som varit och den tid vi lever i.

Lars Jacobsson berättar.

Fönster Stångby kyrka

Guidningen varar ca 50 min. Fri entré.
Kaffe efter föredraget.

Evenemanget är en del av Kulturarvsdagarna som årligen uppmärksammas av Riksantikvarieämbetet

Om Kulturarvsdagarna och European Heritage Days

Kulturarv finns överallt omkring oss och påverkar alla. Det formas och omformas ständigt – i dåtid, nutid och framtid. Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga evenemang där lokala arrangörer medverkar och bjuder in allmänheten till hundratals olika kulturarvsarrangemang från norr till söder i hela landet.

Den nationella temadagen för kulturarvet infaller i år söndagen den 10 september. Som vanligt bjuds det även på aktiviteter redan under fredag och lördag, den 8 och 9 september, så att så många besökare som möjligt får tillfälle att uppleva kulturarvet. Temat för Kulturarvsdagarna 2023 är ”Levande kulturarv”.

European Heritage Days
Kulturarvsdagarna i Sverige är en del av
Europarådets och Europeiska kommissionens
gemensamma program European Heritage
Days (EHD) som instiftades 1991. Samtliga
Europarådets medlemstater deltar. Evenemanget lockar
årligen miljoner besökare till tusentals lokala arrangemang
runt om i Europa. Det är det mest firade gemensamma
kulturevenemang som delas av Europas medborgare.