Illustration föreställande Länsmansgårdens kyrka
Foto: Caroline Röstlund

21/4: Avslutande mässa i Länsmansgårdens kyrka

Söndagen den 21 april firades en avslutande mässa i Länsmansgårdens kyrka, då kyrkorummet togs ur bruk. Medverkade gjorde bland andra kontraktsprost Ewa Selin.

–––

Söndag 21 april 11.00
Mässa i Länsmansgårdens kyrka

En avslutande gudstjänst, då kyrkorummet togs ur bruk. Medverkade gjorde Ewa Selin, kontraktsprost, Annika Larsson, kyrkoherde, m.fl. Sång och musik under ledning av Simon Parsmo. Kyrkkaffe efter gudstjänsten, med kort information om planerna för att göra byggnaden till ett allaktivitetshus.

–––

Bakgrund

I slutet av 2023 fastställdes beslutet om att Länsmansgårdens kyrka ska säljas och att kyrkorummet tas ur bruk. Sedan dess har konstruktiva samtal förts med GöteborgsLokaler, som är den intressent som bäst tillmötesgår behovet av en öppen mötesplats för alla som bor och vistas i Länsmansgården. Även om vissa detaljer fortfarande återstår innan allt är klart finns en preliminär tidsplan för övertagandet.

Vad händer nu?

Söndag 21 april firas en avslutande mässa, då kyrkorummet tas ur bruk.

Maj
Tisdag 21 maj: terminens sista Mötesplats.
Onsdag 22 maj: terminens sista Kyrkhäng.

Juni
Omkring månadsskiftet maj/juni flyttar hela Biskopsgårdens arbetslag tillfälligt in i Länsmansgårdens kyrka. Därefter kan ombyggnad av kontorsdelen av Biskopsgårdens kyrka inledas. Kyrkorummet omfattas dock inte av byggnationen, så gudstjänster kommer att firas som vanligt i Biskopsgårdens kyrka.

Augusti/September
I slutet av augusti eller början av september beräknas ombyggnaden i Biskopsgårdens kyrka vara klar och medarbetarna kan flytta in i igen. Därefter kan de sista förberedelserna göras inför att GöteborgsLokaler tar över byggnaden i Länsmansgården. Parallellt pågår verksamheterna Kyrkhäng och Mötesplats, en bit in i november.

December
Den 2 december tillträder GöteborgsLokaler byggnaden. I början av 2025 räknar vi sedan med att, tillsammans med fler aktörer, åter fylla byggnaden med liv och verksamhet.

Avsakralisering – att ta ett kyrkorum ur bruk

•       Bruket av vigda kyrkorum behöver följa särskilda regler. Därför måste ett kyrkorum avsakraliseras innan en privatperson, förening eller ett företag kan ta över fastigheten.
  • Avsakraliseringen sker i en mässa som präglas av tacksamhet för det som skett under åren på platsen. Gudstjänsten avslutas med att närvarande församling går ut ur kyrkan tillsammans innan dörren låses utifrån.
  • Ceremonin i Länsmansgårdens kyrka söndagen den 21 april kl 11.00 leds av kontraktsprost Ewa Selin, på uppdrag av biskop Susanne Rappmann. Medverkar gör även bland andra Annika Larsson, kyrkoherde, Anna Merkander, diakon/verksamhetschef, m.fl.
  • Efter gudstjänsten serveras kyrkkaffe i församlingssalen. I samband med detta berättar GöteborgsLokaler, som i december övertar byggnaden, kort om arbetet med att skapa ett allaktivitetshus – där Lundby församling ingår som en av flera aktörer.

Om GöteborgsLokaler

GöteborgsLokaler är ett fastighetsbolag som ägs av Göteborgs Stad, och som arbetar för en hållbar stad, öppen för världen. Man utvecklar och förvaltar lokaler för en ekologisk, social och ekonomisk hållbar utveckling, och samverkar brett för att skapa goda förutsättningar för sina lokalhyresgäster och en trevlig och trygg närmiljö för deras besökare. Med känsla och tanke formas framtidens nära handels- och mötesplatser i Göteborg.

Läs mer på https://www.goteborgslokaler.se/om-oss/

Mer information

Kontakta kyrkoherde Annika Larsson om du vill veta mer. Kontaktuppgifter hittar du nedan.

På sidan Lokalförsörjningplan och dess konsekvenser hittar du mer information om processen runt Länsmansgårdens kyrka.