Hot om publicering av stulen information

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet november 2023.

Måndagen den 6 maj fick Svenska kyrkan kännedom om att en kriminell aktör hotade med att publicera filer den 21 maj om inte en lösensumma betalas. Hotet är en följd av cyberangreppet den 23 november. Svenska kyrkan har sedan angreppet varit tydliga med att någon lösensumma inte kommer att betalas.

Många datorer drabbades av virus i samband med cyberangreppet. På vissa av dem har det bekräftats att information läckt ut. De datorerna blev omhändertagna och ominstallerade. De som berördes och som trodde sig ha haft känsliga uppgifter på sin dator fick särskild konsultation med en jurist för att analysera om ytterligare åtgärder behövde vidtas.

Det är nu konstaterat att en stor mängd stulen data har publicerats på Darknet under morgonen idag den 21 maj. Det handlar sannolikt om all den data som stals under cyberangreppet i november. 85 procent av de stulna filerna bedöms dock vara skräp och systemfiler. Svenska kyrkan har upprättat en arbetsgång för att meddela berörda medarbetare vilka filer det gäller och därefter vidtas nödvändiga åtgärder.

Läs mer på Svenska kyrkans nationella sida, se länkar nedan.

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. Data stals från Svenska kyrkan och en del av dessa innehöll personuppgifter.

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.