Önska detsamma för din nästa som för dig själv
KÄRLEKENS BUDSKAP
Berättad i Sahih Al-Bukhari, #13 och Sahih Muslim, #45
Inom islam är det mycket angeläget att lära sig att reglera förhållandet mellan människan och Gud den allsmäktige för att uppnå lycka i denna värld och i livet efter. Samtidigt har Gud föreskrivit och reglerat förhållandet mellan människor sinsemellan för att kärlek och gemenskap ska råda mellan dem. Detta kan inte uppnås förrän alla individer också är angelägna om varandras passioner och personliga intressen. Därmed stärker man gemenskapen på en solid grund.
För detta ändamål har profeten Muhammad frid vare med honom väglett sin nation att uppnå principen om solidaritet, och sade:
"Ingen av er är fullständig troende förrän han önskar detsamma för sin broder som han önskar för sig själv."
Profeten visade att den viktigaste faktorn för sann tro i hjärtat är att önska för andra det goda som man önskar för sig själv.
Mohammad el-Alti, Göteborgs moské
Matteusevangeliet, Bibeln
Enligt Matteus evangelium uttalar Jesus de ord som kristna sedan har kommit att kalla det dubbla kärleksbudet. Orden kommer från den judiska tradition som Jesus levde i. Det handlar om kärleken till Gud och kärleken till sin medmänniska.
"Du ska älska Herren din Gud med hela ditt hjärta, med hela din själ och med hela ditt förstånd… Du ska älska din nästa som dig själv."
Kärleken är navet i både relationen till medmänniskor och i relationen mellan Gud och människa. Kärlek har en rik betydelse i Bibelns olika texter och beskriver nära relationer snarare än en känsla. Hela individen är engagerad: hjärta, själ och förstånd.
Kärleken till Gud hör samman med kärleken till medmänniskan. Det är svårt att leva nära Gud om man hatar sin medmänniska. Att älska sin nästa som sig själv uppmanar till en djup samhörighet mellan människor – att se mig själv i min medmänniska.
Marika Palmdahl, Lundby församling
Kärlekens budskap för utskrift.