Hon som bär honom som bär hela världen
Sedan det ekumeniska konciliet i Efesos år 431, har Jesu moder Maria burit titeln ”Gudaföderskan”. Titeln är en paradox, för hur kan en skapad varelse föda sin egen skapare? Ikonen ”sjalbärerskan”, ett känt motiv i den ryska ortodoxin, synliggör denna paradox; Maria bär den som bär hela universum.
Med blicken fäst framåt finns det en beslutsamhet hos gudmodern. Hon är Herrens tjänarinna som hon själv utbrister i Lukasevangeliet. Hennes uppgift är att lyssna till den helige Ande, ta emot Kristus i sitt inre, nära honom och sedan föda honom till världen. Kristus ligger på hennes rygg. Han är trygg, så trygg att han till och med sover! Detta är ovanligt i ikonografin. Tanken går till Jesus i båten under en storm, omgiven av panikslagna lärjungar. Jesus är trygg i Marias famn, han låter sig bli buren.
Här kan vi få en snabb inblick i inkarnationens mysterium; Gud väljer att bli människa och beroende av oss. Här ligger en inbjudan från Gud till människan att vara hans medhjälpare, att samverka med honom och hans rike i världen.
Guds moder Maria är helgonens helgon, människan per excellens. Precis som alla helgon är hon främst två saker, förebild och förebedjare. Förebild är hon bland annat för att hennes livsuppgift är varje döpt människan uppgift: att lyssna till Anden, låta Kristus födas i våra inre, nära honom och sedan föda honom till världen. Ikonen bär därför ett tydligt missionellt perspektiv. Vi behöver både nära vår tro och ge den vidare. Men Maria är också en förebedjare. Här skiljer sig de olika kristna traditionerna åt i praktiken med sina olika fokus och vanor. Men även en reformator som Luther såg Gudsmoderns förbön som en självklarhet. Inom de katolska och ortodoxa traditionerna är Guds moder Maria en flitigt anlitad förebedjare och en viktig källa till kunskap om Jesus. Hon är ju den bär bär Kristus till oss ingen människa känner honom bättre än hans moder. Ingen kan älska Maria mer än Jesus, därför bör vi inte vara rädda att älska Maria och, om Anden ger oss tro, våga be om hennes förböner.
Ikon är målad på traditionellt sätt. Pannån (träplattan) är av lindträd och bakgrunden är äkta bladguld. Målartekniken är äggtempera, alltså äggula som blandas med vinäger och färgpigment. Processen tar tid och sker under bön.
Min bön är att denna ikon får vara en påminnelse om Jesu närvaro i er församling. En inbjudan att våga bli buren av de heligas förböner och omsorg och en utmaning att själva våga bära Jesus till en värld som desperat behöver honom!
//Kristoffer
Välkommen in till kyrkan för att se ikonen, den sitter uppsatt bredvid ikonen på Knut den helige, men lite längre ner. Detta för att barn ska ha bättre möjlighet att se den.