Lunds domkyrkas gosskör

Lunds domkyrka är hem åt Lunds domkyrkas gosskör, en kör för pojkar och killar mellan 6–30 år. Kören är uppdelad i fem grupper beroende på ålder och erfarenhet: Aspiranterna 1 och 2, Voces Cathedrales, Domherrarna och Cantores Cathedrales.

Lunds domkyrkas gosskör, från 6–30 år

Gosskören är uppdelad i fem grupper beroende på ålder och erfarenhet. Alla som vill vara med är välkomna till provsjungning. Gosskören är kostnadsfri.

Aspiranterna grupp 1 (6–8 år)

Aspiranterna grupp 1 har en blandad repertoar och övar musik samt körsång på ett lekfullt sätt. Kören övar en gång i veckan och medverkar vid olika gudstjänster och konserter i Lunds domkyrka. Nedan kan du se ett smakprov från kören.

Övingstid: Onsdagar kl. 16.00–16.40
Körledare: Ann Udén, anne.uden@musikisyd.se

Aspiranterna grupp 2 (6–11 år)

I Aspiranterna grupp 2 börjar vi läsa mera noter och sjunga i stämmor. Samtidigt som repertoaren är blandad finns ett visst fokus på den engelska kyrkans tradition med gosskörsmusik. Kören övar en gång i veckan och medverkar vid olika gudstjänster och konserter i Lunds domkyrka. Nedan finns ett smakprov från kören.

Övningstid: onsdagar kl 16.45-17.30.
Körledare:  Ann Udén, anne.uden@musikisyd.se

Voces Cathedrales (9– ca 13 år)

Voces Cathedrales övar två gånger i veckan och sjunger i två till tre stämmor. En gång i veckan övar kören enbart med diskantrösterna och en gång i veckan tillsammans med de äldre killarna (Domherrarna och Cantores Cathedrales). Då utgör Voces Cathedrales sopran- och altstämman i den sammansatta kören. Samtidigt som repertoaren är blandad finns ett visst fokus på den engelska kyrkans tradition med gosskörsmusik.

Övningstid: tisdagar kl. 16.00–17.10 samt vissa torsdagar kl. 17.00–18.00
Körledare: Susannah Carlsson, susannah.carlsson@svenskakyrkan.se

Cantores Cathedrales (16–30 år)

Cantores Cathedrales är en kammarmanskör med bred repertoar som innefattar både sakral, profan, modern och klassisk musik. Kören sjunger regelbundet tillsammans med de andra grupperna i Lunds domkyrkas gosskör men har också självständiga projekt, som manskör eller i samarbete med andra körer, till exempel damkören Korallerna.

Övningstid: Torsdagar kl. 17–19.
Körledare: Bo Isgar, boisgar@gmail.com

Lunds domkyrkas gosskör