Stöttning av gravsten
Foto: Kjell Matsson

Besiktning av gravstenar

Kontinuerlig gravstenssäkerhet på alla kyrkogårdar.

Arbetet med kontroller av att gravvårdarna står säkert är löpande sker årligen för att alla gravstenar ska kontrolleras minst vart 5:e år. De stenar som inte klarar våra säkerhetskontroller läggs ned eller säkras med stöttor.

Ansvaret för säkerheten på kyrkogården är delat;

• Kyrkogårdsavdelningen ansvarar för arbetsmiljö och säkerhet för alla som arbetar eller vistas på kyrkogården.

Stöttning av gravsten
    Stöttning av gravsten Foto: Kjell Matsson
  • Gravrättsinnehava­ren ansvarar för gravplatsen och gravstenen, samt bekostar gravstenssäkring eller återmontering av gravstenen om den blir underkänd vid besiktning.

Säkerhet

Det är viktigt att en gravsten står stabilt och inte riskerar att välta. En gravsten ska bland annat klara 35 kg dragkraft och lutningen får inte vara för stor. Stenar som är 30-150 cm höga ska ha minst två dubbar. Om stenen är en säkerhetsrisk så är det aktuellt att dubba om gravstenen så att den står stabilt och säkert.

Dubbning

Dubbning innebär att man borrar två hål i undersidan av en stående gravsten och sätter dit rostfria metalldubbar mellan fundamentet och stenen. Det är dessa dubbar som håller ihop stenen med fundamentet. Dubbarna som används idag är både längre, kraftigare och av bättre kvalitet än de dubbar som användes förr i tiden.

Vad händer i samband med säkerhetskontrollerna?

1. Gravstenen besiktigas i enlighet med Centrala Gravvårdskommitténs instruktioner. Om stenen underkänns så stöttas eller läggs den ner beroende på vad som passar bäst på respektive gravplats, samt beroende på anledningen till varför gravstenen underkänts.

2. Gravrättsinnehavaren kontaktas via brev om att stenen har underkänts vid besiktning och att den är tillfälligt säkrad. Vi uppmanar till att stenen ska åtgärdas så snart som möjligt.

3. Gravrättsinnehavaren kontaktar en stenhuggerifirma för åtgärd. När stenen är åtgärdad ska stenhuggaren eller gravrättsinnehavaren meddela detta till oss via mail eller brev.

4. Om stenen inte har åtgärdats vid återkontrollen efter 1 år skickas ett påminnelsebrev ut till gravrättsinnehavaren om att stenen skall åtgärdas inom 6 månader.

5. Om stenen trots påminnelse inte har åtgärdats inom 6 månader riskerar gravrätten att förverkas på grund av vanvård efter beslut från kyrkogårdsutskottet.