Redskapsbild från Norra kyrkogården
Foto: Ann Hermansson

Gravskötsel - service & tjänster

Om du inte kan, hinner eller orkar ta hand om gravplatsen själv så kan vi erbjuda flera olika skötseltjänster.

Skötsel av gravplats

Ansvaret för begravningsplatsens skötsel delas mellan kyrkogårdsavdelningen och gravrättsinnehavarna. Kyrkogårdsavdelningen sköter de allmänna ytorna och gravrättsinnehavarna ansvarar för att hålla sina gravar i ordnat skick. Skötsel av enskild grav (upplåten med gravrätt), ingår inte i begravningsavgiften.

Hur ska gravplatsen skötas?

Att hålla gravplatsen välskött och i ordnat skick innebär att den ska hållas fri från ogräs, slyskott, döda växter, grenar etc, och att vissna snittblommor, kransar, granris samt gravljus kontinuerligt städas undan. Samtliga gravanordningar på gravplatsen (till exempel gravsten, stenramar och staket) ska stå stadigt och behöver säkras om de blir underkända i våra stensäkerhetskontroller.

För att hålla gravplatsen i ett sådant skick, behöver gravplatsen besökas kontinuerligt - som minst en gång i månaden, men ibland oftare än så. Bristfällig skötsel under en längre tid kan leda till förlust av gravrätten om kyrkogårdsutskottet bedömer att gravplatsen är vanvårdad. Gravplatsernas skick kontrolleras årligen av kyrkogårdsavdelningen.

Du som innehavare av gravrätten kan välja att sköta den själv eller att teckna skötselavtal med till exempel kyrkogårdsavdelningen. Då tar vår personal hand om skötseln av graven åt mot en årskostnad.

Skötselavtal

Vi erbjuder skötselavtal med grundskötsel av en gräs- eller singelyta. I detta avtal ingår:

• regelbunden tillsyn och renhållning av gravplatsen
  • borttagning av vissna blommor
  • singel- och jordpåfyllning vid behov
  • gräsklippning
  • lövräfsning
  • borttagning av granris.

Till grundavtalet kan du göra tillägg som innebär att vi även planterar vår- och sommarblommor, rensar ogräs och vattnar vid behov. Till Allhelgonahelgen och advent kan vi lägga ut granris och dekorationer.

Priset varierar beroende på storleken på gravplatsen samt det skick den är i när vi tar över skötseln. Du är alltid välkommen att diskutera olika möjligheter med vår personal på vår Kundtjänstexpedition på Norra kyrkogården i Lund. Där kan du få hjälp och råd om gravskötsel, plantering, teckning av avtal etc.

För växtutbud, skötselåtgärder och priser: