Stora Råby kyrkogård

Omgestaltning av Stora Råby kyrkogård

Här kan du följa projektet att omgestalta den äldre delen av Stora Råbys kyrkogård!

Avslutning, juli 2024
Nu är det huvudsakliga arbetet på Stora Råbys kyrkogård klart! Det som återstår är kompletterande arbeten som har tillkommit, planteringar som sker i höst samt färdigställande av belysningsarmaturen.
Varmt välkomna att besöka kyrkogården igen!

I början av mars 2024 (vecka 10) drog ett nytt projekt igång på Stora Råbys kyrkogård. Projektet beräknades pågå fram till midsommar och innefattade en omgestaltning av kyrkogårdens äldre del, på kyrkans östra sida, där bland annat:

• Nya gravskick ska upprättas, till exempel en ny askgravplats och urngravplatser

• Samtliga gångar kommer att läggas om

• Belysningsarmaturerna kommer att bytas ut

Parallellt med detta arbete kommer även Lunds pastorats fastighetsavdelning att renovera fasaden på kyrkan, med start vecka 12. Byggställningar kommer att vara uppsatta intill fasaden under ca 3 månader.

Vi har löpande uppdaterat information om projektets gång, se nedan!
Senast uppdaterat: 2024-07-09

FÖLJ PROJEKTET PÅ STORA RÅBY:

Etapp 1, april 2024.

Bild 1: Nu är projektet igång - och första etappen är redan klar! Det innefattar allt under-mark-arbete, det vill säga att schakta och gräva ner belysningsfundament, kabelhöljen och kablar som ska vara till belysningen.

Bild 2: För att träden inte ska ta skada i samband med markarbetet, gräver anläggarna för hand runt rötterna när de lägger ner kablar och kabelhöljen.

Bild 3: Markarbetet i första etappen för belysningsprojektet är klart! På bilden ses belysningsfundamenten sticka upp ur marken. Nu påbörjas etapp två, vilket innefattar schaktning och överbyggnader av gångarna, samt inmätning och underarbete av gestaltningsdelen på kyrkogården.

Etapp 2, april 2024

Bild 1-2: Pågående schakt och arbete med överbyggnader.

Bild 3: Vy över gamla delen av kyrkogården. Fasadarbete pågår parallellt på kyrkobyggnaden.

Bild 4: Förbrereder marken för nya gravskick.

Bild 5-6: På urngravplatser som är närmast träden sätter vi ner urnrör i marken. Detta är för att underlätta vid urnsättning, förhindra att vi gräver på rötter och behöver flytta urnhålet samt skydda rötterna.

Bild 7: Vi flyttar buskage och anpassar avstånd mot gångar.

Etapp 3, maj 2024

Projektet går framåt med stormsteg och vi kan nu börja ana slutfasen.  Det som kommer att återstå efter ”avslut” är belysningsarmaturer (allt arbete som görs under mark till armaturen är klart) samt planteringen som ska göras i höst för att inte behöva vattna i samma utsträckning.

Just nu arbetar vi med askgravplatsen i slänten mot kyrkan. Vi gräver ur för sittplats och förbereder växtbäddar och smyckningsplatser.  Arbetet utförs av anläggningslaget i samarbete med markentreprenadfirman
J. Hansens Entreprenad.

Etapp 4, juni 2024

• Sista veckorna på projektet och de flesta gångar är hårdgjorda och ytskikt pålagt. Återstår endast en del av gången som fortfarande nyttjas som färdväg.

• Askgravplatsen i grässlänten är färdigställd, markarbete för sittplats är klart och det är urgrävt i smyckningsplatserna. Där är det även förberett med plintar för sättning av ljusbärare samt förberedd botten för vasbärare.

• Växtbäddarna är färdigställda och de sista justeringarna på gestaltningsdelen mot skolan är klart.

Nästa steg är att lägga om sista delen av den gången som nyttjats som färdväg, samt lägga om parkeringsplatsen.

Att tänka på som besökare under projekttiden:

Under arbetets gång kommer det finnas arbetsmaskiner och byggställningar i området. Vi ber därför dig som besökare att vara vaksam och vi är tacksamma för visad hänsyn.

Det kommer vara svårare att parkera intill kyrkogården under arbetets gång. Vi uppmanar därför besökare att parkera på annan plats i första hand, till exempel hänvisar vi till parkeringen vid Råbylunds gård.

Frågor om projektet?

Kontakta vår expedition: