Västra Hoby kyrkogård
Foto: Kenneth Ruona

Västra Hoby kyrkogård

Den lilla medeltida kyrkogården

Västra Hoby är en liten kyrkogård med ca 200 gravplatser, varav endast ett 50-tal är aktiva, det vill säga har en gravrättsinnehavare. Kyrkogården består främst av kistgravar, men gravsättning görs både i kista och i urna.

Historia

Gränserna för den äldsta kyrkogården kan utan svårighet fastställas. Söder och väster om kyrkan finns murarna av gråsten kvar, numera som stödmurar vid angränsande vägar. Ursprungligen har dessa murar sannolikt varit betydligt högre än de är idag. Norrut gränsar kyrkogården till skoltomten.

Av tradition användes området norr om kyrkan från medeltiden till början av 1800-talet för olika gemensamma ändamål. När marken söder och öster om kyrkan inte räckte till längre utvidgades kyrkogården norr om kyrkan. Troligen var det till en början de fattiga i församlingen som fick gravplats där.

År 1886 upphörde begravningarna på den gamla kyrkogården i samband med att kyrkan byggdes om och en ny kyrkogård anlades nordost om denna. De vårdade gravplatserna med sina gravstenar flyttades över till den nya platsen. Den gamla ordningen med gravplatser knutna till de olika gårdarna bibehölls och därigenom också uppdelningen med större släktgravplatser för sig och typiska allmängravar för sig som finns än i dag.

Den lilla kyrkogården är på många sätt intressant både genom den lösning man använde vid anläggandet och för provkartan på gravvårdar under de senaste 150 åren inom samma gravplatser.