Vitkalkad kyrka i skymningsljus.
Foto: Sofia Malm

Besök en sommaröppen kyrka

Välkommen till Blekinges och Skånes sommaröppna kyrkor. Många av kyrkorna har guidade visningar, utställningar, konserter och aktiviteter för barn. Ladda ner mobilappen Kyrkguiden så har du all information nära till hands.

Välkommen till kyrkorna! Passa på att tända ett ljus, be, ta en fika i det gröna eller njut av kyrkornas många kulturhistoriska föremål.

Broschyren Sommaröppna kyrkor i Skåne och Blekinge 2024

I broschyren ”Sommaröppna kyrkor i Skåne och Blekinge 2024” hittar du en presentation av 197 kyrkor som alla håller öppet i sommar.

Du kan läsa broschyren digitalt här nedan eller så kan du hämta den i någon av de sommaröppna kyrkorna och i receptionen på Lunds stiftskansli från och med mitten av juni.

Ladda ner mobilappen Kyrkguiden

Använd appen Kyrkguiden när du vill veta vägen till en kyrka, öppettider eller annan information. Sök via kartan eller kyrkans namn. I appen lägger församlingar ut kalendarium med konserter, sommaraktiviteter, gudstjänster och annat.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Lägg dig på rygg och res till medeltiden

Den moderna människans tillgång till bilder är enorm. Via våra smartphones kan vi följa livet på rymdstationer och titta på älgar som vandrar. I realtid, närsomhelst och varsomhelst. Det är i princip omöjligt att undvika bilder, ens i några minuter, om vi nu skulle vilja det.

För inte så många generationer sedan, var kyrkans kalkmålerier de enda bilder som illustrerade något utanför den egna vardagen. Det är hisnande att försöka tänka sig den medeltida kyrkobesökarens känslor och upplevelser i kyrkorummet. Själva byggnaden var stor och imponerande, något utöver de enkla hus och kåkar där man själv bodde. Lyktor och facklor, möjligen en mängd vaxljus, belyste kyrkorummet där man kunde betrakta alla dessa kalkmålningar i starka färger och med tydliga motiv.

Bilder! Det var inget man såg i vardagen, inte någonstans. Tavlor, böcker och handkopierade pergamentrullar var lyxvaror som aldrig nådde den vanliga människan under medeltidens århundraden.

Bibliska berättelser, monster och djävlar ger liv åt kyrkväggarna

Bevarade medeltida kalkmålningar i stiftets kyrkor framställer inte bara Bibelns berättelser och persongalleri. Även fabeldjur, fantasifigurer, skrämmande monster och djävlar ger liv åt kyrkväggarna. Den medeltida kyrkliga bildvärlden var överväldigande, det kan vi förstå utifrån de bevarade målerisviterna och -fragmenten.

Under 1500-talets reformation i danska Skåne och Blekinge förstördes en stor mängd kalkmålerier. Bilderna ansågs allt för katolska och kalkades helt enkelt över eller knackades ner. Kyrkorummen skulle bli vita, ljusa och rena med ordet i centrum. Medeltidens gamla bilder ansåg man inte längre behövdes. De kunde rentav leda till misstolkningar och onödiga fantasieggande spekulationer!

Skånska och blekingska kyrkor ovanligt rika på medeltida kalkmålerier

I Lunds stift, Skåne och Blekinge, är våra kyrkor ovanligt rika på medeltida kalkmålerier. Under 1900- och 2000-talet har många av dem renoverats och konserverats. På allt fler platser blir medeltidens bildvärld åter tillgänglig för oss att betrakta och uppleva.

Välkommen in i kyrkan, lägg undan din smartphone och lyft blicken upp mot väggar och valv. Det är en rik bildvärld, som legat gömd under århundraden, som väntar på att bli upptäckt. Och kom ihåg: Det är inte förbjudet att lägga sig på kyrkgolvet och i lugn och ro släppa tankar och i fantasin förflytta sig tillbaka till medeltiden, utan att riskera nackspärr.

Sommaröppna kyrkor i Skåne

Klicka på en siffra i kartan för att zooma in. När du ser en kyrkosymbol kan du klicka för att få fram information om den enskilda kyrkan.

Sommaröppna kyrkor i Blekinge