Logotyp
Foto: Buff.se

De tävlar om Svenska kyrkans pris för bästa ungdomsfilm 2024

9—15 mars 2024 är det åter dags för den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF i Malmö. Under festivalen delar Svenska kyrkan ut ett ungdomsfilmpris på 100 000 kronor till en film som berör både unga och vuxna och som synliggör aktuella, existentiella, rättvise- och sociala frågor. Sju filmer är med och tävlar om priset.

Sju internationella filmer tävlar i kategorin bästa ungdomsfilm

De sju nominerade filmer som tävlar om Svenska kyrkans pris 2024 är Klassresan (Bosnien-Herzcegovina, Kroatien, Serbien, Frankrike, Norge och Qatar), Juniors (Frankrike), Hør her’a! (Norge), Sisterhood (Frankrike, Marocko), We Were Dangerous (Nya Zeeland), It’s Raining in the House (Belgien) och On Earth as in Heaven (Kanada).

Vinnaren utses vid en prisutdelning på Malmö Rådhus kvällen den 15 mars.

Årets jury

I juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris sitter både representanter från  filmvärlden och från Svenska kyrkan.

2024 års jury består av:

• Peter Pontikis, regissör och manusförfattare till bland annat ungdomsdramat Bullets som vann Svenska kyrkans ungdomsfilmspris 2023
  • Jessika Jankert, manusförfattare som främst skriver för barn och unga. En av skaparna till SVT-serien Hashtag och aktuell med fotbollsdramat Forever som finns att se på Netflix.
  • Erica Lang, gymnasiepräst i Svenska kyrkan Malmö samt i Husie församling med särskilt fokus riktat mot konfirmand- och ungdomsarbete
  • Jesper Ödemark, församlingspedagog, mångårig BUFF-besökare och stor cineast, vilket gärna spiller över i arbetet med konfirmander, unga och vuxna i Värby församling utanför Malmö. Jesper är juryns ordförande.
  • Victor Samuelsson, 19 år, sitter i distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkan Unga i Lunds stift och är trainee i Fosie församling.

Läs om de nominerade filmerna på Buff.se

Ett gäng tjejer bytar om i ett omklädningsrum.

Klassresan

Sanning eller konsekvens? Åttondeklassaren Iman kan inte låta bli att ljuga och säger till allas förvånan att hon har haft sex. Klasskamraterna tittar storögt på henne. Instängd i sin egen lögn går Iman allt längre och blir mittpunkt i en kontrovers som växer utom kontroll. Bosnien-Hercegovinas Oscarsbidrag 2024.

Två killar sitter längst bak i bussen.

Juniors

Av misstag rakar Patrick av Jordans hår. Jordans nyrakade huvud får hans spelcommunity att tro att han har cancer och små donationer rasslar in på hans konto. När Playstationkonsolen går sönder gör Jordan och Patrick upp en plan för att ha råd med en ny – och i en video vädjar Jordan om donationer till en påhittad cancerbehandling. Lögnen går snabbt överstyr och konsekvenserna blir större än någon kunnat ana.

Ung kille med mörkt hår och fjunig mustasch.

Hør her’a!

Det är en stekhet sommar i förorten. 15-årige Mahmoud spenderar lovet på en bänk med sin enögda vän Arif och väntar på att livet ska börja på riktigt. Han har inte sökt något sommarjobb för vem kommer anställa en “East Side Paki” som heter Mahmoud Mahroof? Men sommaren blir inte som någon har tänkt sig. Mahmouds lillebror bär på en hemlighet och deras pakistanske farbror kommer på besök.

Tre unga tjejer

Sisterhood

När Zineb råkar ut för oönskade närmanden från en kille bestämmer sig hennes kompisgäng för att filma honom i smyg. När videon publiceras på nätet spårar allt ur. Plötsligt är vänskapen hotad och den uthängda killen blir allt mer hotfull. Ska de radera videon eller fortsätta kämpa?

Tre tjejer i blåa jackor och kjolar står på en strand.

We were dangerous

På en liten ö utanför Nya Zeelands kust placeras tjejer som anses bryta mot samhällets normer. Här ska de lära sig att veta hut. En rebellisk trio har fått nog av stränga regler och förtryck. Det är dags att göra uppror mot systemet.

En kille i vit T-shirt och snaggat hår går längs en väg.

It's raining in the house

Det är en fuktig och varm sommar som kommer att förändra 17-åriga Purdey och 14-åriga Maks liv för alltid. De båda syskonen bor i sin mormors hus vid en turisttät sjö i Belgien, men långt från solkustens glamour. Deras struliga mamma är borta med vinden och för att försörja sig tar de småjobb och stjäl cyklar. En film om drömmar, familj och viktiga vägval.

En rödhårig tjej med uppsatt hår håller i ett foto som föreställer en rödhårig tjej.

On Earth as in Heaven

16-åriga Clara har levt hela sitt liv i ett isolerat kristet samhälle på landsbygden, långt från den moderna samtiden. Livet är enkelt och strikt. När hennes syster rymmer till Montreal står Clara vid sitt livs största vägval. Ska hon ge sig ut i en helt okänd värld eller aldrig se sin syster igen?

Logotyp.

Barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF i Malmö

BUFF Malmö Filmfestival är en årlig återkommande internationell barn- och ungdomsfilmfestival som äger rum i Malmö under en vecka i mars. BUFF Filmfestival har sedan 1984 varit det viktigaste visningsfönstret för film för barn och unga i Norden.